قرارداد پیمانکاری نصب داربست

قرارداد نصب داربست
5/5 - (3 امتیاز)

جهت اجرای نمای پروژه قرارداد پیمانکاری نصب داربست بسیار ضروری است. زیرا مهم‌ترین چیزی که در امور اجرایی ساختمانی اهمیت دارد عبارت است از: امنیت کارگران . از این رو حتماً کارفرمایان می‌بایست نسبت به این قرارداد توجه خاصی داشته باشند. این قرارداد یکی از انواع قراردادهای پیمانکاری ساختمان است و ما در ادامه مطلب به نکات مهمی که باید حین تنظیم آن در نظر بگیرید می‌پردازیم تا بتوانید یک قرارداد مطابق با قانون و متناسب با شرایطتان داشته باشید. چنانچه پس از پایان مطلب به این قرارداد نیاز داشتید می‌توانید این قرارداد را به صورت آنی از وب سایت ابزار حقوق دانلود کنید.

قرارداد پیمانکاری داربست یکی از  انواع قرارداد پیمانکاری است. ساختمان سازی در سال‌های اخیر به یکی از مهمترین فعالیت‌های تجاری، برای بسیاری از سرمایه گذاران در تمامی دنیا تبدیل شده است. امروزه ساختمان‌های زیادی با کاربری مسکونی یا تجاری توسط پیمانکاران متخصص ساخته می‌شوند و در نتیجه می‌توانیم چنین بیان کنیم که استفاده از قراردادهایی مانند قرارداد داربست ساختمان توسط کارفرمایان امروزی، اقدامی رایج است. نصب داربست، یکی از مراحلی هستند که برای ساخت آپارتمان‌های تجاری یا مسکونی انجام می‌شوند.

علاوه بر این، با توجه به اینکه برای ساخت ساختمان مسکونی یا تجاری، سرمایه زیادی توسط پیمانکار یا سرمایه گذار پرداخت می‌شود، معمولا کارفرمایان بدون نوشتن قرارداد ، کار را به پیمانکار واگذار نمی‌کنند.

داربست چیست؟

داربست سازه‌ای است چوبی یا فلزی و موقتی که برای دسترسی به نقاط دشوار به هنگام ساخت یا تعمیر ساختمان‌ها و دیگر سازه‌ها بکار می‌رود. داربست‌ها که از میله‌های فلزی و چوبی ساخته می‌شوند گاه به عنوان تکیه‌گاه برای بخشی از دیگر سازه‌ها هم استفاده می‌شوند.

باید در نظر داشت که ساخت داربست‌ها مهارت ویژه‌ای نیاز دارد زیرا در صورت فروریختن یک داربست خطر تلفات جانی بسیار زیاد است. داربست‌های فلزی قالباً بصورت لوله‌های ۶ متری، ۳ متری و قالب و بست تشکیل می‌شوند. ولی چون ساختمان‌ها در متراژهای مختلفی ساخته شده‌اند لوله‌هایی با متراژهای کوچکتر و بزرگتر نیز در نصب داربست کاربرد دارند.

قرارداد پیمانکاری داربست چیست؟

چنانچه اشاره کردیم، این قرارداد در دسته قراردادهای پیمانکاری قرار می‌گیرد. قراردادهای پیمانکاری با توجه به توافق میان طرفین تنظیم می‌شود و در نتیجه بعد از نوشتن آن، رعایت مفاد آن و همچنین تعهدات، الزامی است. در حقیقت نمونه قرارداد پیمانکاری داربست عقدی نامعین است. در عقود نامعین، تعهدات، وظایف و مسئولیت‌های هر یک از طرفین با توجه به توافق میان آن‌ها تعیین می‌شود. البته تعهدات و مسئولیت‌هایی که در متن نمونه قرارداد داربست وجود دارند، اگرچه با توافق طرفین معین شده‌اند اما هر توافقی نیز از نظر قانون گذار صحیح نیست.

با توجه به ماده 975 قانون مدنی، در صورتی که قراردادهای خصوصی مانند نمونه قرارداد داربست بندی بر خلاف اخلاق حسنه یا نظم عمومی باشد، طرفین حق استناد به قرارداد را نخواهند داشت. این حکم در خصوص محکمه نیز صادق است. به عبارت دیگر مراجع حل اختلاف قضایی حق اجرای این قرارداد را ندارند. ماده 6 قانون آیین دادرسی مدنی نیز به این نکته اشاره کرده است.

قرارداد داربست بندی ساختمان یک عقدی لازم است!

در ماده 185 قانون مدنی عقد لازم تعریف شده است. عقد لازم، قراردادی است که هیچ یک از طرفین معامله، حق فسخ آن را نداشته باشد مگر در مواردی که در قانون معین شده است.

اصولا قراردادهای پیمانکاری، در هر زمینه‌ای که تنظیم شوند، در دسته عقود لازم قرار می‌گیرند. همانطور که در ماده 185 قانون مدنی نیز مشاهده می‌کنید، طرفین قراردادهای لازم نمی‌توانند به صورت یک طرفه قرارداد خود را فسخ کنند یا اینکه آن را به اتمام برسانند. برای فسخ قراردادهای لازم مانند نمونه قرارداد پیمانکاری داربست ، وجود رضایت و موافقت طرف دیگر نیز الزامی است. علاوه بر این، هر یک از طرفین وظیفه دارند تعهدات خود را تا پایان مدت قرارداد اجرا کنند.

اصل آزادی قراردادی

اصل آزادی قراردادی، یکی از مهمترین اصول در خصوص تنظیم قراردادهای مدنی و تجاری امروزی است. در ابتدای همین نوشتار بیان کردیم که هر یک از طرفین می‌توانند با توجه به توافقات میان خود، متن قرارداد داربست ساختمان را تنظیم کنند. آن‌ها می‌توانند با آسودگی خاطر، تعهدات و وظایف خود را تعیین کنند و همچنین اختیار دارند که حقوق قانونی خود را در متن قرارداد ذکر کنند.

با این وجود در ماده 975 مشاهده کردیم که قانون گذار شرط رعایت اخلاق حسنه و همچنین توجه به نظم عمومی را مد نظر قرار داده است. علاوه بر این در ماده 10 قانون مدنی نیز به رعایت قانون و شرع توسط طرفین اشاره شده است به طوری که از نظر قانونگذار، معیار صحت قراردادها، رعایت این دسته از اصول است.

طرفین قرارداد داربست ساختمان چه کسانی هستند؟

ساخت ساختمان نیاز به متخصصان ماهری دارد که تجربه کافی و مفید در زمینه کاری خود داشته باشند. نصب داربست یکی از اقدامات لازم برای ساخت ساختمان‌های چند طبقه است و با توجه به اهمیت مسئله و ایمنی ساختمان‌ها، ضروری است که تعهدات و وظایف این افراد ماهر در متن قرارداد نوشته شود.

بنابراین کارفرمایان با تنظیم نمونه قرارداد داربست بندی ، طرف مقابل پیمانکار یا پیمانکاران محسوب می‌شوند. در حقیقت پیمانکار وظیفه دارد دستورات و خواسته‌های شخص کارفرما و مهندس ناظر را بررسی کند و با توجه به موارد اشاره شده، مسئولیت‌ها و تعهدات خود را به انجام برساند.

برای اجرای هر چه بهتر تعهدات، معمولا در متن قرارداد پیمانکاری داربست ، بخشی تحت عنوان ضمانت اجرا در نظر گرفته می‌شود. به عبارت دیگر در صورتی که پیمانکار یا کارفرما به تعهدات خود عمل نکند، مسئولیت پرداخت خسارت روزانه به عهده شخص خاطی خواهد بود.

مفاد قرارداد اجرای داربست چیست؟

عمل پیمانکاری داربست عبارت است از انجام دادن عملیات داربست بصورت اجاره یا شخصی، توسط افراد ماهر در موارد نصب و آماده سازی داربست. به این منظور قراردادی میان طرفین منعقد می‌شود به نام قرارداد اجرای داربست که از مهم‌ترین مفاد این قرارداد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

موضوع قرارداد اجرای داربست

به عنوان مثال: عبارت است از اجاره و حمل و نصب و اجرای داربست جهت اجرای نما پروژه

اسناد و مدارک قرارداد

مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت مبلغ

مدت قرارداد

شرایط فورس ماژور در قرارداد

تعهدات پیمانکار

به عنوان نمونه:

  • پیمانکار موظف است بلافاصله پس از ابلاغ قرارداد، نسبت به تجهیز کارگاه و شروع عملیات اجرایی اقدام نماید.
  • پیمانکار موظف است کارهای موضوع قرارداد را شخصاً انجام دهد و حق واگذاری تمام یا قسمتی از موضوع پیمان را به دیگری ندارد.
  • پیمانکار مجاز به تعطیلی کار بدون اجازه کارفرما نمی‌باشد. پیمانکار موظف است از لوله و اتصالات سالم و مرغوب استفاده نماید.
  • نصب، تغییر، تعمیر و یا پیاده نمودن اجرای داربست باید توسط داربست بند ماهر انجام پذیرفته و تحویل کارفرما گردد.
  • پیمانکار نبایستی پایه‌های داربست را روی زمین بگذارد بلکه بایستی روی شالوده مناسبی که قابلیت توزیع بار را دارا می‌باشد، قرار دهد.
  • پیمانکار بایستی داربست را طوری مهار نماید که هیچ گونه نوسانی نداشته باشد.
  • پیمانکار باید داربست را در هر ۱۰ متر ارتفاع به وسیله مهار به ساختمان محکم نماید.
  • داربستی که پیمانکار اجرای می‌نماید بایستی در برابر عبور و مرور کارگران و بارهای لازم و بادهای موضعی مقاوم باشد.
  • در زمانی که محل نصب داربست در نزدیکی خطوط برق باشد پیمانکار بایستی مراتب را به کارفرما اعلام و تا پس از هماهنگی کارفرما با اداره برق تدابیر لازم اندیشیده شود.

تعهدات کارفرما

به عنوان نمونه:

  • آب و برق مورد نیاز پیمانکار، جهت اجرای عملیات در محل کارگاه و هر طبقه به طور مجزا با کارفرما می‌باشد.
  • کارفرما موظف است مکانی جهت استراحت و غذاخوری برای کارگران مهیا نماید.
  • کارفرما بایستی سرویس بهداشتی مناسب و کافی برای کارگران احداث نماید.
  • کارفرما بایستی کارگاه را در مقابل حوادث کارگاهی بیمه نماید این بیمه شامل بیمه ساختمان در حال احداث، ساختمان‌های اطراف و اشخاصی است در آن مشغول به کار می‌باشند.

موارد فسخ قرارداد

اگر نیاز به این قرارداد دارید، کارشناسان امور قراردادهای پیمانکاری ساختمان آماده تنظیم قرارداد اجرای داربست اصولی و حرفه‌ای برای شما هستند.

این نکات را می‌توانید در قرارداد اجرای داربست در نظر بگیرید.

۱- کارفرما با امضای قرارداد مذکور، لوازم داربست فلزی لازم در موضوع را پس از نصب تحویل می‌گیرد.

۲- وظیفه حفظ و نگهداری داربست بر عهده کارفرما بوده و وی با گرفتن رسید تحویل از پیمانکار این مسئولیت ساقط می‌گردد.

۳- پیمانکار موظف است طی دو روز از زمان اعلام کتبی کارفرما مبادرت به جمع آوری داربست نماید.

۴- پیمانکار داربست موضوع قرارداد را به صورت مقاوم ایستا و صحیح و سالم به کارفرما تحویل می‌نماید. پس از تحویل با عنایت به عدم حضور پیمانکار در روزهای بعد و تغییرات احتمالی توسط کارگران کارفرما و حوادث احتمالی از قبیل اصابت ضربه و گود برداری و …، از آن پس مسئولیت ایستائی، خسارات احتمالی و نیز جلوگیری از سرقت داربست به عهده کارفرما می‌باشد.

۵- پیمانکار موظف است خود و عوامل اجرائی خود را بیمه نماید.

سخن آخر

عمل پیمانکاری داربست عبارت است از انجام دادن عملیات داربست بصورت اجاره یا شخصی، و قرارداد اجرای داربست جهت اجرای نمای پروژه میان کارفرما و پیمانکار منعقد می‌شود و در این میان پیمانکار متعهد می‌شود در مدت زمان مشخص شده طبق حق‌الزحمه‌ای که از کارفرما می‌گیرد خدماتی از قبیل اجاره و حمل و نصب و اجرای داربست را بر عهده گیرد.

برای خرید قرارداد نصب داربست کلیک کنید.

جدیدترین محصولات

قرارداد دورکاری با مدت معین قرارداد دورکاری با مدت معین، همانط...

71,000 تومان

قرارداد کار موقت با مدت معین قرارداد کار موقت با مدت معین همان...

71,000 تومان

قرارداد کار ساعتی با مدت معین قرارداد کار ساعتی با مدت معین هم...

69,900 تومان

مقدمه در رابطه با تمکین زوجه اگر شما با ماده‌ها و تعاریف موجود...

69,900 تومان
مقالات مرتبط

ویژگی‌های قرارداد EPC مقدمه به طور معمول در روند ایجاد قراردادها برای پروژه های بزرگ، مدیر پروژه ...

دیدگاه شما

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلیل بازگشت وجه