وکالت محضری چیست و انواع آن

وکالت محضری
5/5 - (3 امتیاز)

وکالت محضری

در میان تعداد زیادی از وکالت‌نامه‌ها، وکالت محضری، مخصوص افرادی است که مشکلات زیادی داشته و نمی‌توانند به کلیه کارهای خود برسند. لذا این افراد برای آن‌که بتوانند کارهای خود را به شخص دیگری بسپارند آن را به صورت رسمی در دفترخانه‌ها ثبت نمایند. این نوع از وکالت‌نامه‌ها اصولاً یا برای انجام یک کار خاص منعقد می‌گردند و یا برای خرید و فروش یک مال غیرمنقول.

فایده‌ی وکالت‌نامه محضری چیست؟

در زمان‌هایی که شما با امور اداری یک کار آشنا نیستید و یا به دلیل مشغله زیاد قادر به انجام یک کار نمی‌باشید نیاز دارید تا برخی از امور خود را به دیگران بسپارید. علت ایجاد وکالت‌نامه نیز همین امر است. وکالت‌نامه‌های محضری یا برای خرید و فروش نوشته می‌شوند یا برای نقل ‌و‌ انتقال. وکالت‌نامه محضری زیر مجموعه ماده 656 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران می‌شود در این ماده بیان شده است:

وکالت عقدی است که شخصی دیگرا را برای انجام امری نماینده خود می‌کند. به شخصی که به او وکالت می‌دهند وکیل و به طرف دیگر موکل می گویند.

انواع وکالت‌نامه محضری

وکالت‌نامه محضری به دو دسته وکالت ساده و وکالت بلاعزل تقسیم می‌گردد: در وکالت ساده موکل در هر زمانی که بخواهد می‌تواند وکیل خود را عزل نماید که این نوع از وکالت امروزه زیاد کاربرد ندارد و معمولاً افراد از وکالت بلاعزل استفاده می‌کنند چرا که کاربرد آن بیشتر است. اما وکالت‌نامه بلاعزل موکل نمی‌تواند وکیل خود را عزل کند که این امر به خودی خود مشکلات فراوانی را به همراه دارد.

در صورتی که وکالت‌نامه شما از نوع وکالت‌نامه ساده باشد، وکیل نیز به تنهایی قادر به فسخ وکالت‌نامه می‌باشد و این امر به تنهایی برای موکل وجود ندارد  یعنی وکیل هم می‌تواند از سِمَت وکالت خود استعفا بدهد. علل دیگری نیز وجود دارند که باعث می‌شود وکالت‌نامه فسخ گردد بدون آن‌که ناشی از اراده طرفین باشد. این موارد عبارتند از:

  • فوت وکیل یا موکل (منفسخ شدن وکالت‌نامه)
  • از بین رفتن مورد یا موضوع وکالت
  • انجام عملی منافی با وکالت توسط موکل
  • پایان مدت وکالت

در صورتی که موکل، وکالت محضری ساده منعقد کرده باشد یا وکالت بلاعزل دلیل بر این امر نمی‌شود که نتواند خود موضوع وکالت را انجام دهد. البته این موضوع نباید با حقوق وکیل در تعارض باشد.

برای انعقاد وکالت‌نامه محضری به کجا باید مراجعه کنیم؟

برای انعقاد هر یک از انواع وکالت‌نامه محضری باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید که درجای جای کلیه استان‌ها و شهر‌ها وجود دارند. نکته مهمی که باید بدان توجه کرد این است که در هنگام نگارش عقدنامه ازدواج، وکالت‌هایی از طرف داماد یا عروس به یکدیگر داده می‌شود که این نوع وکالت‌ها را باید در دفاتر ازدواج و طلاق ثبت کرد و نه در دفاتر اسناد رسمی. مانند وکالت بلاعزلی که توسط داماد به عروس برای طلاق داده می‌شود.

برای وکالت‌نامه محضری چه مدارکی لازم داریم؟

برای آن‌که بتوانید هر نوع وکالت‌نامه‌ای را در دفاتر اسناد رسمی ثبت کنید، نیاز دارید که کلیه مدارک هویتی وکیل و موکل را به همراه خود داشته باشید چنانچه موضوع وکالت یک مال منقول یا غیرمنقول باشد که دارای سند مالکیت است، باید سند و مدرکی که نشان دهنده مالکیت موکل باشد نیز به دفترخانه‌ها تحویل داده شود.

وکالت محضری

تعرفه و هزینه‌ی انواع وکالت‌نامه محضری در سال 1400

همانطور که پیش‌تر بیان شد جهت انعقاد وکالت‌نامه محضری باید به دفاتر اسناد رسمی مراجه کنید. این دفاتر به صورت مستقل عمل می‌کنند، اما برای تعرفه خدماتی که ارائه می‌کنند قوانین خاصی وجود دارد.

وظیفه‌ی اصلی این دفاتر ارائه خدمات ثبت اسناد است و با توجه به اینکه این خدمات دولتی محسوب می‌شوند باید تحت نظر دولت قرار بگیرند.
لذا کلیه دفاتر اسناد رسمی موظف هستند که مطابق با تعرفه اعلام شده از مردم پول دریافت کنند و مازاد بر آن یک تخلف است و در صورت مشاهده شدن این قضیه، اشخاص می‌توانند از آن دفترخانه شکایت کنند.

یکی از انواع اسناد غیرمالی وکالت‌نامه می باشد و در جدول زیر شاهد تعرفه‌ی تنظیم انواع وکالت‌نامه در دفترخانه‌ها را در سال 1400 مشاهده می‌کنید:

[TS_Advanced_Tables id=”1″]


نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که هزینه‌ای که باید در دفترخانه بپردازید بیشتر از مبالغ درج شده در جدول بالا می‌‌باشد، زیرا هزینه‌های دیگری همانند حق الثبت، مالیات ارزش افزوده، هزینه‌ی صدور الکترونیکی و افزایش نیم درصدی به این مبالغ اضافه خواهد شد و در نهایت شما باید مجموع این هزینه‌ها را به دفترخانه بپردازید.

چرا باید از خدمات ابزارحقوق استفاده کنیم

برای انعقاد هر نوع قراردادی، وکالتنامه، اظهارنامه، تعهدنامه، دادخواست، شکوائیه و… باید نسبت به قوانین آن به صورت کامل آگاه باشیم. عدم رعایت هر یک از موارد قانونی، باعث به وجود آمدن خسارت‌های سنگین برای هر یک از طرفین قرارداد خواهد شد. لذا انعقاد چنین اوراقی باید توسط وکلا یا کارشناسان حقوقی صورت پذیرد. ضمناً استفاده از پیش‌نویس های آماده هر اوراقی‌ باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می گردد.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

جدیدترین محصولات

قرارداد دورکاری با مدت معین قرارداد دورکاری با مدت معین، همانط...

71,000 تومان

قرارداد کار موقت با مدت معین قرارداد کار موقت با مدت معین همان...

71,000 تومان

قرارداد کار ساعتی با مدت معین قرارداد کار ساعتی با مدت معین هم...

69,900 تومان

مقدمه در رابطه با تمکین زوجه اگر شما با ماده‌ها و تعاریف موجود...

69,900 تومان
مقالات مرتبط

معامله وکالتی خودرو؛ یکی از راه های مرسوم در خرید و فروش خودرو. براساس آمارهای منتشر شده از دف...

تعریف وکالت‌نامه به عنوان یک قرارداد، عبارت است از یک سند معتبر که شما به دلایلی، مثل نداشتن فرصت...

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلیل بازگشت وجه