شرایط شرکت در آزمون وکالت

آزمون وکالت
5/5 - (3 امتیاز)

آزمون وکالت

شرایط شرکت در آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری

رشته‌ی حقوق یکی ازگرایش‌های علوم انسانی می‌باشد که این روزها به تعداد علاقمندان آن روز به روز اضافه می‌شود. کسانی که در این گرایش فارغ التحصیل می‌شوند می‌توانند در امور مختلفی از جمله مشاوره یا کارشناس حقوقی شرکت ها یا استارتاپ‌ها فعالیت نمایند. اما محبوب ترین حوزه فعالیت فارغ التحصیلان این گرایش قضاوت و وکالت است.

متقاضیان جهت دریافت پروانه وکالت و جواز جهت فعالیت در حوزه وکالت باید در آزمون وکالت شرکت کنند. سازمان سنجش متصدی برگزاری و ثبت نام آزمون وکالت می‌باشد. این آزمون در آذرماه هر سال برگزار می‌شود البته در شرایط کرونا این آزمون امسال در آذرماه برگزار نشد.

در صورتیکه علاقه مند به شرکت در آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری می‌باشید، بهتر است قبل از اقدام برای ثبت نام از شرایط شرکت در این آزمون آگاه شده و مطمئن شوید که دارای تمام شرایط برای ثبت نام در آزمون هستید و در صورت عدم داشتن حتی یک شرط شما نمی‌توانید در آزمون وکالت شرکت کنید. این شرایط در اعلامیه یا دفترچه ثبت نام درج می شوند.

برای ثبت‌نام در آزمون کانون وکلای دادگستری باید چه شرایطی داشته باشیم؟

برای شرکت در هر آزمونی ما احتیاج به یک سری شرایط داریم که  آزمون وکالت نیز از این قاعده مستثنی نیست. تنها کسانی می‌توانند در آزمون وکالت شرکت کنند که ” مدرک کارشناسی ” آن ها حقوق ، فقه و مبانی حقوقی و فقه و حقوق یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی با تأیید مرجع صالح باشد می توانند در آزمون وکالت شرکت کنند. بنابراین در صورتی که شخصی دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکترای حقوق باشد بدون آنکه دارای مدرک لیسانس حقوق باشد نمی تواند در آزمون وکالت شرکت نماید چرا که پیش شرط شرکت در آزمون وکالت داشتن مدرک کارشناسی حقوق می‌باشد.

سایر شرایط دیگر برای شرکت در آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری

  1. تابعیت کشور ایران.
  2. داشتن مدرک کارشناسی حقوق ، فقه و حقوق ، فقه و مبانی حقوقی و معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی با تأیید مرجع صالح (وزارت علوم).
  3. افرادی که مدرک کارشناسی ناپیوسته حقوق (فوق دیپلم) داشته باشند باید دروس دوره کارشناسی را در مقطع کاردانی گذرانده باشند .
  4. برای ثبت‌نام در کانون تهران نباید سن فرد متقاضی از 40 سال تمام بیشتر باشد و برای سایر حوزه ها نباید سن فرد متقاضی بیشتر از 50 سال تمام باشد.
  5. بر اساس آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری، در زمان ثبت‌نام سن داوطلب باید حداقل 24 سال تمام باشد.
  6. داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم در زمان ثبت نام.

چه سهمیه ها و امتیازاتی برای شرکت کنندگان در آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری وجود دارد؟

مطابق با قانون کسانی که دارای هر یک از شرایط زیر باشند می‌توانند از سهمیه‌ها استفاده نمایند.

همانطور که می دانید ظرفیت هایی که برای داوطلبان واجد شرایط استفاده از سهمیه در نظر گرفته می شود از ظرفیتی که برای سایر داوطلبان در نظر می گیرند مجزا است .

  • همسر و فرزندان شهدا
  • جانبازان با حداقل ده درصد جانبازی و بالاتر
  • رزمندگان با حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه و بالاتر
  • همسران و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر
  • آزادگان با حداقل سه ماه سابقه اسارت و بالاتر
  • همسر و فرزندان آزادگان با حداقل سه ماه سابقه اسارت و بالاتر
  • فرزندان رزمندگانی کهحداقل 12 ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه دارند .

آزمون وکالت

بعد از قبولی در آزمون وکالت چه کاری باید انجام دهیم؟

شرکت‌کنندگان باید در مرحله اول آزمون حداقل 60 درصد از نمره کل را کسب کنند تا در این مرحله پذیرفته شوند.

قبول شدگان آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری، بعد از گذراندن مرحله گزینش ( تحویل مدارک ، تایید صلاحیت و .. ) باید دوره 18 ماهه کارآموزی وکالت خود را در کنار وکیل سرپرست انتخاب شده توسط خودشان، طی کنند.

پس از پایان دوره 18 ماهه کارآموزی که ممکن است بنا به دلایلی 6 ماه دیگر اضافه گردد، کارآموزان وکالت باید در آزمون اختبار شرکت کرده و پذیرفته شوند  این آزمون به صورت شفاهی برگزار می شود و دریافت پروانه وکالت کانون وکلای دادگستری منوط به کسب نمره لازم در این آزمون است .

کارآموزان وکالت کانون وکلای دادگستری باید دقت داشته باشند که در صورت عدم موفقیت در سه دوره از آزمون اختبار، پذیرش آنها لغو خواهد شد و مجدداً باید پروسه شرکت در آزمون وکالت و گذراندن دوره کارآموزی را طی کنند.

چرا باید از خدمات ابزارحقوق استفاده کنیم

برای انعقاد هر نوع قراردادی، وکالتنامه، اظهارنامه، تعهدنامه، دادخواست، شکوائیه و… باید نسبت به قوانین آن به صورت کامل آگاه باشیم. عدم رعایت هر یک از موارد قانونی، باعث به وجود آمدن خسارت‌های سنگین برای هر یک از طرفین قرارداد خواهد شد. لذا انعقاد چنین اوراقی باید توسط وکلا یا کارشناسان حقوقی صورت پذیرد. ضمناً استفاده از پیش‌نویس های آماده هر اوراقی‌ باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می گردد.

جدیدترین محصولات

قرارداد دورکاری با مدت معین قرارداد دورکاری با مدت معین، همانط...

71,000 تومان

قرارداد کار موقت با مدت معین قرارداد کار موقت با مدت معین همان...

71,000 تومان

قرارداد کار ساعتی با مدت معین قرارداد کار ساعتی با مدت معین هم...

69,900 تومان

مقدمه در رابطه با تمکین زوجه اگر شما با ماده‌ها و تعاریف موجود...

69,900 تومان
مقالات مرتبط

اثر تحقق وقف ← مهم   ماده 61 قانون مدنی * بعد از آنکه وقف صحیحاً واقع شد واقف نمیتواند: ۱- ...

یکی از موارد بسیار مهم در سندهای تجاری، سرقت اسناد تجاری + آثار مفقودی و گم شدن و اتلاف اسناد تجا...

نمونه قرارداد پیمانکاری کناف نمونه قرارداد پیمانکاری کناف یکی از مهمترین و پرکاربردترین نوع قر...

دیدگاه شما

دلیل بازگشت وجه