وعده برات چیست و چه انواعی دارد؟ - ابزارحقوق

ابزار حقوق منتشر شده: 4 هفته
حالت وعده برات می‌تواند در تادیه وجه برات بسیار موثر باشد. همانطور که می‌دانید این نوع از اسناد تجاری از حالت‌های مختلفی برای وعده‌ی پرداخت برخوردار هستند.

آیا می‌دانید وعده برات چیست و چه انواعی دارد؟  همانطور که می‌دانید استفاده از برات در بسیاری از معاملات تجاری، رایج و پرکاربرد است. بنابراین توجه به برخی از اصول و قواعد در هنگام ثبت و همچنین صدور و پرداخت وجه بسیار مهم و ضروری تلقی می‌گردد.

یکی از موارد بسیار مهم در این اسناد تجاری، توجه به وعده برات است. منظور از این عنوان: (تعیین زمان برای پرداخت مبلغ تعیین شده در برات است.) یکی از موارد بسیار مهمی که در بسیاری از اسناد تجاری می‌توان شاهد آن بود، توجه به تعیین زمان مناسب برای پرداخت وجه توسط صادر کننده، می‌باشد. تفاوتی که بین این سند تجاری با بسیاری از اسناد تجاری دیگر وجود دارد، توجه به حالت‌های تعیین زمان مناسب برای پرداخت وجه تعیین شده در برات می‌باشد.

از وعده برات چه می‌دانید؟

یکی از نکات بسیار مهم در برات‌ها، توجه به وعده برات است. همانطور که می‌دانید، موضوع اسناد تجاری یکی از مهمترین و حساس‌ترین موضوعات در دستگاه قضایی کشور به شمار می‌روند. چه بسا برخی از افراد به سبب عدم آگاهی از قوانین اسناد مختلف تجاری، اقدام به بهره برداری غیر اصولی از آنها می‌نمایند. در نتیجه با مشکلات متعددی مواجه شده و تبعات زیادی را تجربه خواهند کرد. از این رو استفاده از مشاوره‌های تخصصی و هوشمندانه قبل از اقدام به بهره برداری از این اسناد، بسی مهم و ضروری خواهد بود.

بنابراین می‌توان گفت که: برای ظهرنویسی، ضمانت و غیره برات، باید از قوانین و همچنین تمامی نکات مهم مطلع بود. در این صورت صادرکنندگان هرگز دچار مشکلات مختلف نشده و سرمایه‌های خود را از دست نخواهند داد.

انواع حالت‌ها برای پرداخت وجه برات، به چه صورت هستند؟!

یکی از ویژگی‌های متمایز کننده‌ی برات با بسیاری از اسناد تجاری دیگر، وعده برات است. برای پرداخت وجه در سند تجاری برات، می‌توان شاهد اشکال مختلفی بود که کاربران با توجه به تخصص، دانش و شرایط خود، اقدام به بهره برداری از آنها خواهند نمود. از حالت‌های پرداخت وجه در این سند تجاری مهم و کاربردی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وعده برات چیست؟

برات به رویت (بی وعده یا عندالمطالبه)

از این نوع برات با عنوان برات دیداری نیز یاد می‌شود. وعده برات در این نوع از اسناد تجاری به گونه‌ای است که براتگیر (به شرط قبولی برات) بلافاصله پس از رویت آن، باید مبلغ برات را پرداخت نماید. با توجه به این خاصیت برات، دور از ذهن نیست که از آن با نام (برات بی وعده) نیز یاد شود. در قانون شاهد برخی از قوانین مختلف برای این شکل از انواع برات‌ها خواهیم بود. این قوانین عبارتند از:

  • در صورتی که برات بدون تاریخ قبول صادر شده و یا تاریخ قبول در آن مشخص نباشد و براتگیر آن را قبول کند، تاریخ صدور همان تاریخ رویت در نظر گرفته می‌شود.
  • در صورتی این نوع از برات‌ها از ارزش و اعتبار کافی برخوردار هستند که براتگیر شرایط وعده برات را قبول کند.

برات به وعده از رویت از انواع وعده برات

از دیگر انواع وعده برات، می‌توان به برات بعد از رویت اشاره نمود. منظور از این اسناد تجاری، سند‌هایی می‌باشد که از شرایط خاص پرداخت برخوردار هستند. در این نوع از سندهای تجاری وعده پرداخت برات به نحوی تعیین شده است که براتگیر پس از مشاهده‌ی برات به مدت یک یا چند روز و یا یک یا چند ماه از رویت آن، باید برای پرداخت وجه اقدام نماید. در این نوع از برات‌ها می‌توان شاهد درج اطلاعاتی مانند: به وعده سه ماه از رویت و مواردی از این قبیل، بود.

توجه داشته باشید که موعد پرداخت وجه برات در این نوع از حالت‌های وعده برات نیز باید مورد قبول براتگیر قرار بگیرد. در صورتی که برات مورد نظر با عدم قبولی از سمت براتگیر مواجه گردد، پرداخت وجه برات مورد نظر با توجه به تاریخ اعتراض قابل محاسبه خواهد بود.

در صورتی که براتگیر پس از مشاهده وعده‌ی برات (در این حالت از برات‌ها) را قبول نماید، باید در سر رسید و موعد تعیین شده، اقدام به پرداخت وجه آن نماید. همچنین در صورت نکول نیز می‌توان اقدام به ذکر تاریخ نکول در اعتراض نامه نمود. بنابر اطلاعات درج شده در اعتراض نامه، سررسید پرداخت وجه برات توسط ظهرنویسان و صادرکنندگان، تعیین و آنها موظف به پرداخت وجه خواهند بود.

در برات به وعده از رویت از انواع وعده برات، باید تاریخ رویت برات به حروف ثبت گردد. این قانون بر اساس ماده 228، تعیین شده است.

برات به وعده از تاریخ صدور

در بین انواع وعده برات، می‌توان به برات به وعده از تاریخ صدور نیز اشاره کرد. همانطور که می‌دانید یکی از آیتم‌های در نظر گرفته شده برای صدور برات، تاریخ صدور آن است. بنابراین برخی از برات‌ها با توجه به تاریخ صدور برای پرداخت وجه، تهیه خواهند شد. به این ترتیب که در موعد پرداخت آن، به تاریخ صدور اشاره می‌شود. برای نمونه در برخی از انواع این نوع از برات‌ها، می‌توان شاهد ذکر عنوان: (به وعده‌ی دو ماه از تاریخ صدور) بود. منظور از این برات‌ها، دریافت وجه پس از گذشت زمان تعیین شده از تاریخ صدور برات می‌باشد.

توجه داشته باشید که ذکر زمان مورد نظر، با توجه به توافق طرفین انجام می‌پذیرد. بنابراین می‌توان شاهد ذکر تعداد روز و یا ماه در این نوع از اسناد تجاری بود.

برات‌ها و انواع وعده‌ی پرداخت در آنها

برات به وعده از تاریخ معین از انواع وعده برات

از دیگر انواع وعده برات می‌توان به برات‌هایی اشاره نمود که از تاریخ معین برای وصول برخوردار هستند. در این نوع از برات‌ها می‌توان شاهد تعیین یک تاریخ دقیق و مشخص شده برای تادیه وجه در برات بود. برای نمونه در این نوع از برات‌ها شاهد ذکر دقیق: روز، ماه و سال برای دریافت وجه برات، خواهیم بود. این امر می‌تواند ارزش و اعتبار برات‌ها را دو چندان نموده و سهولت در تادیه وجه برات را به همراه داشته باشد.

کلام آخر

یکی از راهکارهای بسیار مفید و هوشمندانه در زمینه‌ی بهره برداری مفید از انواع وعده برات، استفاده از مشاوره‌های تخصصی است. راهنمایی‌های دقیق و مشاوره‌های اصولی این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که بتوانند به راحتی بهترین راهکار برای استفاده از برات را تشخیص داده و اقدام به بهره برداری مفید از آنها نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *