چک بدون امضا چه وضعیتی دارد؟ + نکات چک بدون امضا - ابزارحقوق

ابزار حقوق منتشر شده: 1 ماه
چک بدون امضا یکی از اسنادی است که در برخی از معاملات تجاری به جهت اشتباه و یا مشکلات دیگر، توسط صادر کننده ارائه می‌گردد.

وضعیت چک بدون امضا چگونه است؟ آیا این چک از اعتبار قانونی برخوردار است؟ چک‌ها از جمله اسناد تجاری بسیار محبوب و پرکاربرد در معاملات مختلف به شمار می‌روند. قوانین بسیار زیادی برای بهره برداری مفید و ایده‌آل از این اسناد وجود دارد که توجه به آنها بسی مهم و ضروری خواهد بود. یکی از مهمترین فاکتورها برای بهره برداری مفید از این اسناد تجاری محبوب، توجه به امضای صادر کننده است.

در طراحی چک می‌توان شاهد قسمت‌های مختلفی بود. یکی از قسمت‌های بسیار مهم و ارزشمند در این اسناد، قسمت امضای صادر کننده است. این قسمت از ارزش و اعتبار بسیار زیادی برخوردار می‌باشد. تا جایی که اگر در این قسمت امضایی تعبیه نشود، چک از ارزش و اعتبار برخوردار نخواهد بود.

ارزش و اعتبار چک بدون امضا

چک بدون امضا از هیچ ارزش و اعتباری برخوردار نیست. چک‌هایی که در محل امضا از امضای صادر کننده برخوردار نباشند، ارزش نخواهند داشت. یکی از مهمترین و اصلی‌ترین ارکان استفاده از این سند تجاری، توجه به وجود امضای صادر کننده است.

مواد و تبصره‌های بسیار زیادی در زمینه‌ی امضای صادر کننده وجود دارد که توجه به آنها نیز بسی مهم و ضروری تلقی می‌گردد. برای نمونه در صورتی که امضا بر روی نوشته و یا بر روی سند انجام پذیرد، می‌تواند مضراتی را برای امضا کننده به همراه داشته باشد. با توجه به مواد و تبصره‌های گسترده در قانون، نوشته‌ای از ارزش و اعتبار برخوردار است که دارای امضا باشد. بنابراین هیچ سند، وصیت نامه، اسناد تجاری و … بدون در بر داشتن امضا، قابل استناد نخواهند بود. امضا به نوعی بیانگر تایید مندرجات ثبت شده در سند است که مهمترین رکن اسناد به شمار می‌رود.

آیا چک‌های بدون امضا با چک‌های سفید امضا یکسان هستند؟

در برخی از مواقع، افراد به سبب عدم آگاهی و یا به جهت اشتباه، چک‌های سفید امضا را با چک بدون امضا، در یک دسته قرار می‌دهند. در صورتی که این دو چک از تفاوت بسیار مهمی با یکدیگر برخوردار هستند. چک‌هایی که سفید امضا هستند، مبلغ چک و یا تاریخ در آن تعیین نشده و از امضای صادر کننده نیز برخوردار هستند. اغلب در بسیاری از معاملات تجاری، این چک‌ها از ارزش بسیار بالایی برخوردار هستند.

این در حالی است که چک بدون امضا، حتی با وجود مبلغ و سایر اطلاعات، از امضای صادر کننده برخوردار نیست. این امر حاکی از عدم اعتبار این چک‌ها است. یکی از مهمترین رکن‌ها برای اعتبار سنجی این نوع از اسناد تجاری، توجه به امضای صادر کننده در آنها است. لازم به ذکر است که وجود مهر و یا اثر انگشت نیز نمی‌تواند جایگزین امضای صادر کننده در این اسناد به شمار برود. بنابراین وجود امضا در این اسناد بسیار مهم و ضروری تلقی می‌گردد.

چک_های بدون امضا

مسئولیت صاحبان چک بدون امضا

حال این سوال پیش می‌آید که مسئولیت صاحبان چک بدون امضا چیست؟ اگر بخواهیم به اطلاعات درج شده در یک دسته چک اشاره کنیم، می‌توان به:

  • نام بانک و شعبه‌ی صادر کننده‌ی دسته چک.
  • شماره سریال دسته چک.
  • شناسه صیاد دسته چک.
  • شماره حساب و نام و نام خانوادگی صاحب حساب.

اشاره نمود. بنابراین به راحتی و در مدت زمان کوتاه می‌توان به اطلاعات شخص صادر کننده‌ی چک بدون امضا دست یافت. گاهی افراد به اشتباه و به صورت سهوی اقدام به صادر نمودن این نوع از چک‌ها می‌نمایند. در این صورت به سرعت مشکل رفع شده و فرد گیرنده می‌تواند وجه خود را دریافت کند.

در مواردی که فرد عمداً اقدام به صادر نمودن این نوع از چک‌ها می‌نماید، به نوعی کلاهبرداری محسوب می‌شود. فردی که اقدام به انجام این عمل می‌نماید، با آگاهی از عدم وصول این نوع از سندهای تجاری در بانک، اقدام به صادر نمودن آنها می‌نماید. در این موارد می‌توان از پیگرد قضایی بهره برداری نموده و فرد خاطی با عواقب عمل خود مواجه خواهد شد.

بررسی وضعیت چک‌های بدون امضا از نظر حقوقی

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، چک بدون امضا قابلیت پیگیری را در بر دارد. بنابراین افرادی که چک‌های بدون امضا را در دست دارند، می‌توانند برای طرح دعوی از مشاوره‌های تخصصی و حرفه‌ای استفاده کنند. اگر بخواهیم به مطالبه‌ی وجه چک‌های بدون امضا اشاره کنیم، می‌توان از یک فرایند زمانبر و کمی دشوار یاد کرد.

جهت پیگیری این نوع از چک‌ها در مراجع قانونی، می‌توانید از مشاوره‌های تخصصی ابزارحقوق استفاده کنید. در این صورت فردی که این نوع از اسناد را در دست دارد، در زمان کوتاه‌تر و با آگاهی کامل‌تر می‌تواند اقدام به طرح دعوی نماید. به طور کلی می‌توان گفت که: این نوع از چک‌ها در مراجع قضایی و حقوقی از وضعیت متزلزلی برخوردار هستند. آگاهی از اطلاعات دقیق و کامل در زمینه‌ی مواد قانونی، تبصره‌ها، اطلاعات حقوقی و … می‌تواند وضعیت ایده‌آل و مناسبی را برای مخاطبین به همراه داشته باشد. مشاوران حقوقی با ارائه‌ی خدمات ایده‌آل طرح دعوی به صورت تخصصی و همچنین مشاوره‌های حقوقی، راهکارهای ایده‌آلی را برای مخاطبین نمایان می‌کنند.

نقش چک بدون امضا در معاملات

سخن پایانی

در چک بدون امضا می‌توان شاهد ذکر اطلاعات کامل بود که اغلب افراد را به خطا وا می‌دارد. امضا یکی از مهمترین ارکان در این اسناد تجاری و بسیاری از سندهای دیگر به شمار می‌رود. به طوری که هیچ گزینه‌ی دیگری (مانند: مهر، اثر انگشت و …) نمی‌تواند ارزش و اعتبار امضا را به همراه داشته باشد. بنابراین چک‌های که از امضا برخوردار نیستند، هرگز از اعتبار قانونی برخوردار نخواهند بود. این نوع از چک‌ها قابلیت پیگیری را در بر دارند، اما با توجه به دشواری این مراحل، توجه به وجود امضا بسی مهم و ضروری تلقی می‌گردد. در نتیجه دریافت کنندگان این نوع از سندهای تجاری باید به:

  • وجود امضای صادر کننده.
  • وجود تاریخ.
  • ذکر محل.
  • صحت مبلغ.
  • اثر انگشت.
  • عدم وجود وعده در پرداخت وجه در چک.

و غیره توجه نمود. دارنده‌ی این نوع از چک‌ها برای اقامه‌ی دعوی، می‌تواند به کارشناس امضا و خط رجوع کرده و از طریق وی، اقامه‌ی دعوی را پیگیری نماید. وجود امضا در چک به معنی تعهد صادر کننده برای پرداخت وجه ذکر شده در چک، است. بنابراین در صورتی که از قوانین دریافت و صدور چک مطلع نیستید، بهتر است قبل از انجام معامله از مشاوره‌های تخصصی و حرفه‌ای استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *