سفته بدون تاریخ چه حکمی دارد؟ + نکات مهم حقوقی - ابزارحقوق

ابزار حقوق منتشر شده: 1 ماه
سفته بدون تاریخ چه حکمی دارد؟ + نکات مهم حقوقی

آیا می‌‎دانید سفته بدون تاریخ چه حکمی دارد؟ + نکات مهم حقوقی  سفته از جمله اسناد تجاری است که می‌تواند در برخی از موارد بهترین جایگزین برای پول نقد به شمار برود. توجه به برخی از موارد مهم حقوقی در استفاده از این سند تجاری بسیار مهم و ضروری تلقی می‌گردد. از جمله مواردی که در زمان بهره برداری از این سند باید به آن توجه نمود، در نظر گرفتن تاریخ در سفته است. وجود تاریخ و ثبت آن در این سند تجاری بسیار مهم و ضروری است.

در برخی از موارد با سفته‌هایی مواجه می‌شویم که از تاریخ برخوردار نیستند. عدم ذکر تاریخ در این اسناد تجاری، می‌تواند موارد حقوقی مختلفی را در بر داشته باشد. همانطور که از تعریف سفته برمی‌آید، این سند برگه‌ای است که بر اساس آن پول مشخصی در یک زمان خاص فی مابین دو شخص جابجا می‌شود. بنابراین ثبت برخی از موارد مانند:

  • ذکر مبلغ مورد نظر با حروف.
  • ذکر نام گیرنده‌ی وجه.
  • تاریخ.
  • ثبت مشخصات محل اقامت صادر کننده.
  • ثبت مهم و امضا.

و … در این سند طبق قانون لازم و ضروری است. حال این سوال پیش می‌آید که: وضعیت سفته بدون تاریخ در قانون چگونه است؟

منظور از سفته بدون تاریخ چه حکمی دارد؟ + نکات مهم حقوقی چیست؟

آیا می‌دانید سفته بدون تاریخ چه نوع سفته‌ای است؟ همانطور که ذکر شد ثبت برخی از موارد در سند تجاری بسی مهم و ضروری تلقی می‌گردد. سفته‌هایی که از موارد مهمی مانند: تاریخ، امضا و غیره برخوردار نباشند، حکم قانونی قابل توجهی را در بر خواهند داشت. اگر بخواهیم به یک تعریف کلی و جامع از این نوع اسناد (که از تاریخ برخوردار نیستند) بپردازیم، می‌توان گفت که:

 (سفته بدون تاریخ سندی می‌باشد که تاریخ مشخصی برای پرداخت مبلغ را در بر ندارد. در این صورت از وضعیت حقوقی خاصی برخوردار خواهد شد.) قاعدتا سفته‌‎های معتبر از زمان خاصی برای دریافت مبلغ برخوردار هستند. تاریخ ثبت شده بر روی این اسناد تجاری، بیانگر مهلت خاص جهت پرداخت وجه توسط صادر کننده و دریافت آن توسط دارنده سفته، خواهد بود. درج این تاریخ بر اساس صلاحدید صادرکننده سفته و توافق وی با دارنده‌ی آن انجام می‌پذیرد. این تاریخ بیان می‌کند که چه زمانی صادر کننده باید مبلغ ذکر شده را به دارنده‌ی سفته، پرداخت نماید.

سفته بدون تاریخ چه حکمی دارد؟ + نکات مهم حقوقی

چه سفته‌هایی در دسته‌ی سفته‌های بدون تاریخ قرار می‌گیرند؟

قبل از هر چیز باید بدانید کدام یک از انواع سفته‌ها به عنوان سفته بدون تاریخ شناخته می‌شوند. قبل از هر چیز باید بدانید که هر یک از سفته‌ها از دو تاریخ بسیار مهم برخوردار هستند. این تاریخ ها عبارتند از:

  1. تاریخ صدور
  2. تاریخ سررسید

بر اساس قانون سفته، صادر کننده موظف است که تاریخ صدور سفته را ثبت نماید. در صورتی که سند از تاریخ صدور برخوردار نباشد، ارزش تجاری خود را از دست خواهد داد. تاریخ صدور در بر دارنده‌ی اطلاعاتی شامل: روز، ماه و سال مشخص برای صدور سند است. بهتر است در هنگام صدور سفته تاریخ صدور آن نیز به حروف نوشته شود. از دیگر المان‌های مهم، قید کردن تاریخ سررسید در سفته است. زمانی که تاریخ سررسید سفته لحاظ نشود، این سند به عنوان سند عندالمطالبه تلقی شده و در هر لحظه قابلیت به اجرا گذاشتن را در بر خواهد داشت. بنابراین برخی از سفته‌هایی که از تاریخ سررسید برخوردار نیستند، به عنوان سفته‌های عندالمطالبه شناخته می‌شوند.

موارد استفاده از سفته بدون تاریخ چه حکمی دارد؟ + نکات مهم حقوقی

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، در برخی از مواقع شاهد بهره برداری از سفته بدون تاریخ خواهیم بود. اغلب از این سفته‌ها برای موارد خاص و با توجه به شرایط ویژه بهره برداری می‌شود. از این اسناد تجاری اغلب برای ضمانت انجام کار یا خدمات و همچنین تضمین حسن انجام کار استفاده می‌گردد.

برای افزایش امنیت سفته‌ها، باید تاریخ صدور و سررسید آنها را به صورت عدد و حروف نوشت. بهتر است بدانید که سفته بدون تاریخ از مزایای اسناد تجاری محروم بوده و به طور کلی از اعتبار یک سند عادی برخوردار است. سفته‌ای که از امضا برخوردار نیست، اعتبار دارد اما اعتبار آن ارزش تجاری ندارد. این نوع از سندها قابلیت وصول را در بر خواهند داشت. برای اینکه بتوانید از قابلیت‌های وصول این نوع از اسناد مطلع گردید، بهتر است از اطلاعات دقیق و هوشمندانه‌ی مشاورین استفاده کنید. در این صورت قطعاً با نتایج مفید و ارزشمندی مواجه خواهید شد.

سفته_های بدون امضا

حکم قانونی برای سفته‌های بدون تاریخ

آیا می‌دانید حکم قانونی سفته بدون تاریخ چیست؟ افرادی که سفته‌های بدون تاریخ را در دست دارند، جهت واخواست آن باید ابتدا تاریخی را به عنوان تاریخ پرداخت وجه در نظر بگیرند. پس از رسیدن به زمان تعیین شده، 10 روز جهت واخواست و همچنین اعتراض به عدم پرداخت وجه آن، مهلت دارند.

از دیگر مواردی که در قانون و حکم سفته بدون تاریخ به آن اشاره شده است، طرح دعوای علیه مسئولین سفته، صادر کننده و ظهرنویسان (به مدت یک سال) می‌باشد. یکی از موارد بسیار مهم در این زمینه برای طرح دعوی، واخواست در مدت زمان تعیین شده (10 روز) است. اگر به هر دلیلی دارنده‌ی سفته اقدام به واخواست (در مدت زمان 10 روزه) ننماید، توانایی اقامه دعوی علیه ظهرنویسان را نخواهد داشت.

اگر بخواهیم به یکی دیگر از احکام مهم سفته بدون تاریخ اشاره کنیم، می‌توان گفت که: تا زمانی که برای سفته تاریخ پرداخت تعیین نگردد، اقدام به واخواست برای دریافت وجه امکان پذیر نخواهد بود. بنابراین دارنده‌ی سفته برای دستیابی به وجه سفته و همچنین وصول مطالبات خود، اقدام به ثبت تاریخ بر روی سند نموده و سپس فرایندها و عملیات لازم برای واخواست سفته را انجام خواهند داد. تاریخ مناسب برای واخواست سفته، 10 روز پس از تاریخ پرداخت سفته است.

شرایط اجرای سفته بدون تاریخ

یکی از موارد بسیار مهم جهت اجرای سفته بدون تاریخ، استفاده از دانش و تخصص مشاوره‌های حقوقی است. در این موارد ضمن رعایت موارد ذکر شده، باید به نکات بسیار مهم در این زمینه نیز توجه کرد. برای نمونه: طرح دعوی برای مطالبه‌ی این سفته، فقط در مراجع حقوقی امکان پذیر است. همچنین دارنده‌ی سفته باید در زمان مقرر شده، در دادگاه حاضر شود. این حضور در دادگاه وابسته به طرح دعوی برای وصول سفته‌ی بدون تاریخ است. زمانی که رای صادر شده توسط دادگاه به نفع شما باشد، می‌توانید برای انجام عملکرد‌های لازم، اقدام نمایید.

 سخن پایانی

سفته بدون تاریخ یک سند تعهدآور است که می‌تواند در مواقع خاص مشکلات حقوقی ایجاد کند. درج تاریخ بر روی سفته‌ها نه‌تنها برای اعتبار قانونی آن‌ها ضروری است، بلکه به جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی نیز کمک می‌کند. در صورت بروز هرگونه مشکل در وصول سفته یا اختلافات مربوط به تاریخ‌گذاری، توصیه می‌شود از مشاوره حقوقی بهره‌مند شوید. تیم متخصص ابزار حقوق با تجربه و دانش در زمینه وصول مطالبات، آماده است تا امور حقوقی شما را در این خصوص با سرعت و دقت پیگیری و به نتیجه برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *