اٌفت قیمت خودرو چگونه محاسبه میشود؟ + نکات حقوقی

4.7/5 - (3 امتیاز)

منظور از اٌفت قیمت خودرو چیست؟

اٌفت قیمت خودرو در واقع بیانگر کاهش ارزش خودروی خریداری شده در طول زمان است. بدیهی است که شما پس از خرید خودروی نو و مدتی استفاده، ارزش آن در بازار کاهش پیدا میکند. البته که لازم به ذکر است اصطلاح اٌفت قیمت ماشین در تصادفات رانندگی نیز شایع است. اما شایان توجه است که این اصطلاح تنها در تصادفات به کار نرفته و حین معامله خودروهای دست دوم نیز بسیار پرکابرد است. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی پاسخ پرسش اٌفت قیمت خودرو چگونه محاسبه میشود؟ + نکات حقوقی بپردازیم و عواملی که سبب افت ارزش ماشین میشوند را بررسی کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

عوامل تأثیرگذار در اٌفت قیمت ماشین

به جرات میتوان گفت مهم ترین عاملی که در افت قیمت خودرو موثر است، سن خودروی مذکور است. سن خودرو پس از گذشت یک سال از تولید، دچار اٌفت میشود. البته که لازم به ذکر است اٌفت قیمت برای همه مدل ماشین یکسان نمیباشد. به گونه ای که افت قیمت خودروهای پرطرفدار حتی پس از گذشت چند سال پس از تولید دچار افت قیمت زیادی نخواهند شد. از طرفی دیگر اما خودروهایی که در بازار طرفداران زیادی ندارند، ممکن است پس از گذشت یک سال پس از تولید، دچار اٌفت قیمت شدیدی شوند.

طبق مقالات منتشر شده درباره اٌفت قیمت خودرو چگونه محاسبه میشود؟ به طور میانگین قیمت خودروهایی که یکسال از تولید آنها گذشته است 12 درصد اٌفت میکند. همچنین میزان اٌفت قیمت خودرو در سال های دوم، سوم و چهارم نیز به ترتیب با 18، 21 و 27 درصد اٌفت مواجه میشوند.

حین خرید خودرو دست دوم احتمالاً یکی از مهم‌ترین نکاتی که به آن توجه میکنید، سلامت فنی خودرو است. سلامت فنی خودرو مورد نظر روی اٌفت قیمت خودرو نیز تأثیر چشمگیری دارد. از جمله عواملی که میتواند سبب کاهش قیمت و ارزش خودرو شوند میتوانیم به روغن سوزی، سر و صدای موتور، نقص فنی گیربکس، خرابی واشر سرسیلندر و… اشاره کنیم.

از جمله دیگر عواملی که میتواند سبب اٌفت قیمت خودرو شود، مسافت طی شده خودرو است. بدیهی است که هرچه میزان مسافت پیموده شده خودرو بیشتر باشد، استهلاک خودرو نیز بالاتر بوده و به همان میزان احتمال خرابی آن نیز بیشتر میباشد. البته که لازم به ذکر است در این میان برخی از افراد سودجو با دستکاری کیلومتر شمار خودرو سعی در افزایش قیمت خودرو خود دارند.

مهم ترین عواملی که سبب اٌفت قیمت خودرو میشود چیست؟

مهم ترین عواملی که سبب اٌفت قیمت خودرو میشود چیست؟

احتمالاً در آگهی‌های خرید و فروش ماشین زیاد مشاهده کرده‌اید که فروشنده در قسمت توضیحات نکاتی را در مورد بیمه نامه خودرو نیز به مشتری توضیح میدهد. در صورتی که خودرو شما فاقد بیمه نامه باشد، ارزش خودرو شما افت خواهد کرد. اگرچه که میزان افت قیمت ماشین زیاد نیست اما اگر مهلت بیمه باقی مانده بیش از 9 ماه باشد، روی قیمت خودرو تأثیر مثبت دارد. اعتبار بیمه خودرو یکی از عواملی است که در معامله خودروهای دست دوم حائز اهمیت میباشد.

امروزه با پیشرفت صنعت خودروسازی میتوان گفت؛ یکی از عواملی که باعث افزایش و یا اٌفت قیمت خودرو میشود، آپشن‌های فابریک خودرو و آپشن‌های اضافی آن است. همچنین در کنار این موارد در صورتی که در عملکرد هر کدام از آپشن های کارخانه نقصی وجود داشته باشد سبب افت و کاهش قیمت خودرو میشود.

طبق نظر کاربران در مقاله اٌفت قیمت خودرو چگونه محاسبه میشود؟ از جمله عواملی که در تعیین قیمت خودرو دست دوم نقش دارند میزان سلامت بدنه آن است. بدیهی است که خودروهایی که قبلاً دچار تصادف شده‌اند دارای ارزش پایین‌تری نسبت به خودروهای بی رنگ میباشند. ضمن اینکه شدت تصادف و میزان خسارت وارد شده به خودروی مدنظر نیز در تعیین قیمت ارزش ماشین حائز اهمیت میباشد.

در این بین در صورتی که خودروی مورد نظر تصادفی باشد و همچنین دارای رنگ شدگی نیز باشد، افت قیمت خودرو به مراتب بیشتر خواهد بود. رنگ شدگی خودرو در قسمت های شاسی، سقف، ستون، کاپوت و… میتوانند باعث افت شدیدی در قیمت خودرو شوند. به طور میانگین رنگ شدگی در قسمت گلگیر خودرو 2 تا 3 درصد، رنگ شدگی کاپوت 3 تا 4 درصد، رنگ شدگی درب ها 3 تا 4 درصد و رنگ شدگی صندوق عقب 3.5 تا 4.5 درصد سبب اٌفت قیمت ماشین میشوند.

نحوه محاسبه اٌفت قیمت خودرو

از دیگر عوامل مهم در مقاله اٌفت قیمت خودرو چگونه محاسبه میشود؟ نیز به آن بسیار اشاره شده است، رنگ خودروی مورد نظر است. در ایران به طور معمول رنگ های سفید، مشکی و نقره ای جزو رنگ های پرطرفدار و محبوب به شمار میروند. بدیهی است که خودروهایی با رنگ های ذکر شده در بازار شرایط بهتری را برای فروش دارند و در نتیجه افت قیمت کمتری را در طول زمان تجربه خواهند کرد.

از دیگر عواملی که سبب افت قیمت خودرو میشود شرایط نامناسب درون کابین است. شاید این مورد نسبت به دیگر موارد ذکر شده در این مقاله تأثیری در کاهش ارزش خودرو نداشته باشد، ولی در فروش بهتر ماشین بسیار تأثیرگذار است. به جرأت میتوان گفت؛ که در وهله اول مهم ترین عاملی که سبب جلب توجه مشتری میشود ظاهر بیرونی و درونی خودرو است. تمیز بودن داخل کابین، تمیز بودن درون موتور، تمیز بودن بدنه خودرو و… از جمله عواملی میباشند که در فروش راحت تر ماشین تأثیر بسزایی دارند.

چه کسی میزان کاهش ارزش خودرو را محاسبه میکند؟

چه کسی میزان کاهش ارزش خودرو را محاسبه میکند؟

محاسبه افت قیمت خودرو بیشتر در معاملات خودروهای دست دوم مورد استفاده قرار میگیرد و یکی از مهم ترین عوامل تعیین قیمت خودرو به شمار میرود. به همین منظور بهتر است تا قبل از خرید خودرو با کارشناسان و متخصصان وب سایت ابزار حقوق در این زمینه مشورت کنید. پیشنهاد ما به شما عزیزان قبل از خرید خودرو نیز مراجعه به کارشناسان و مشورت از آنها میباشد.

اٌفت قیمت خودرو چگونه محاسبه میشود؟

در این مقاله سعی کردیم تا به پرسش افت قیمت خودرو چگونه محاسبه میشود؟ بپردازیم و همچنین مهم‌ترین عواملی که سبب کاهش ارزش خودرو میشود را بررسی کنیم. آگاهی از این موارد هم برای افراد فروشنده و هم برای اشخاص خریدار الزامی است. ضمن اینکه توجه به این نکات سبب میشود تا قیمت در بازارهای خودرو منسجم و دارای نظم باشد. امیدواریم که این مقاله برای شما دوستان مفید بوده باشد.

جدیدترین محصولات

قرارداد دورکاری با مدت معین قرارداد دورکاری با مدت معین، همانط...

قیمت اصلی 185,000 تومان بود.قیمت فعلی 71,000 تومان است.

قرارداد کار موقت با مدت معین قرارداد کار موقت با مدت معین همان...

قیمت اصلی 175,000 تومان بود.قیمت فعلی 71,000 تومان است.

قرارداد کار ساعتی با مدت معین قرارداد کار ساعتی با مدت معین هم...

قیمت اصلی 165,000 تومان بود.قیمت فعلی 69,900 تومان است.

مقدمه در رابطه با تمکین زوجه اگر شما با ماده‌ها و تعاریف موجود...

قیمت اصلی 165,000 تومان بود.قیمت فعلی 69,900 تومان است.
مقالات مرتبط

استعلام پلاک خودرو؛ امری ضروری قبل از انجام معامله خودرو دست دوم! امروزه با افزایش قیمت خودرو ...

خودرو گذرموقت چیست؟ از سال 97 که واردات خودروهای خارجی به ایران ممنوع شد، بسیاری از افراد اقدا...

کارشناسی خودرو چیست؟ احتمالاً دیده اید که افراد قبل از خرید خودرو دست دوم ماشین خود را به افرا...

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلیل بازگشت وجه