شکایت از پلاک خودرو چیست؟ نحوه استعلام پلاک خودرو

5/5 - (1 امتیاز)

استعلام پلاک خودرو؛ امری ضروری قبل از انجام معامله خودرو دست دوم!

امروزه با افزایش قیمت خودرو در بازارهای ایران باید قبل از انجام معامله خودرو و شخص فروشنده را به طور کامل از لحاظ حقوقی و قضایی مورد بررسی قرار دهیم. بسیاری از افراد پس از خرید خودروی مورد نظر دچار مشکلات مالی و حقوقی زیادی شدند. یکی از موارد مهمی که قبل از امضای قرارداد باید آن را بررسی کنیم استعلام پلاک خودرو می باشد.

 در ادامه این مقاله قصد داریم تا  به مفهوم شکایت از پلاک خودرو بپردازیم و همچنین نحوه استعلام آن را به شما عزیزان توضیح دهیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

شکایت از پلاک خودرو چیست؟

شکایت از پلاک خودرو به این منظور انجام میشود که سابقه تخلفات فرد و جرائم مرتکب شده شخص فروشنده با پلاک کنونی خودرو بررسی شود. همچنین با استعلام از پلاک خودروی مورد نظر متوجه تعداد شکایات انجام شده از پلاک مذکور خواهید شد. لازم به ذکر است که شکایت از پلاک خودرو زمانی صورت می گیرد که تنها مدرکی که از شخص راننده در اختیار داریم شماره پلاک او باشد و هویت او برای ما مخفی و یا قابل شناسایی نباشد.

 تأثیر شکایت از پلاک ماشین بر معامله

به طور معمول استعلام پلاک خودرو مورد نظر حین انجام مراحل تعویض پلاک انجام میشود. در صورتی که پلاک مورد نظر دارای شکایات قضایی باشد نه تنها فرایند تعویض پلاک صورت نمیگیرد بلکه خودرو نیز به پارکینگ منتقل میشود. ضمن اینکه خودرو باید تا زمان برطرف شدن شکایت قضایی در پارکینگ بماند.

 بدیهی است که در صورت وجود شکایت از پلاک خودرو شخص خریدار از لحاظ مالی دچار ضرر خواهد شد.  اما  جدای از ضررهای مالی احتمالی، در صورتی که معامله مذکور به صورت وکالتی انجام شده باشد شخصی که دارای وکالت میباشد دچار مشکلات قضایی خواهد شد. طبق نظر وکلای پایه یک دادگستری به هیچ عنوان معاملات خودرو را به صورت وکالتی انجام ندهید. زیرا در صورت بروز هرگونه مشکل، شخصی که دارای وکالت است مسئول به عهده گرفتن تمام جرائم و مشکلات خودرو می باشد.

نحوه استعلام پلاک خودرو

نحوه استعلام از پلاک خودرو

تا اینجای مقاله درباره شکایت از پلاک ماشین و تأثیر آن بر معامله توضیح دادیم. در ادامه قصد داریم نحوه استعلام پلاک خودرو را نیز به شما عزیزان آموزش دهیم.

ساده ترین و نخستین روش استعلام پلاک خودرو تماس با پلیس 110 می باشد. شما پس از تماس با پلیس، شماره پلاک مورد نظر را به اپراتور اعلام می کنید. البته توجه داشته باشید اپراتور پلیس اطلاعات زیادی را در اختیار شما نخواهد گذاشت. شما به منظور دریافت میزان عوارض شهرداری و سایر اطلاعات خودرو باید به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کنید.

 طبق مقالات منتشر شده در خصوص استعلام شکایت از پلاک خودرو بهترین راه برای دریافت میزان خلافی و عوارض شهرداری خودروی مورد نظر مراجعه حضوری به مراکز پلیس بعلاوه ۱۰ میباشد. در این مراکز پس از ارائه مدارک مورد نیاز استعلام پلاک مورد نظر به طور دقیق انجام میشود. البته طبق بیانیه رسمی منتشر شده توسط پلیس راهور یکی از روش های نوین به منظور استعلام پلاک خودرو به وسیله پیامک قرار است به زودی به سیستم این ارگان اضافه شود.

در صورت تمایل میتوانید با مراجعه به سایت پلیس راهور از وضعیت شکایت از پلاک ماشین خود مطلع شوید. به منظور انجام مراحل استعلام پلاک خودرو بهتر است کارت ملی، کارت بانکی و در صورت انجام معامله وکالتی، وکالت نامه را همراه خود داشته باشید. دقت کنید در صورتی که قبلا در سامانه پلاکی به نام شما ثبت شده باشد ممکن است فرایند استعلام از پلاک خودرو زمان بیشتری طول بکشد.

دلایل شکایت از پلاک خودرو

طبق قانون اساسی کشور شکایت از پلاک خودرو می تواند دلایل متعددی داشته باشد. از جمله مهمترین دلایل شکایت از پلاک خودرو میتوانیم به ارتکاب جرم، سرقتی بودن خودرو، تصادفات منجر به فوت و جرح،  جابجایی کالای قاچاق با خودرو، تخلفات رانندگی خطرناک، عدم پرداخت عوارض شهرداری و جرایم رانندگی و…  اشاره کنیم.

یکی از دلایل رایج شکایت از پلاک ماشین، شکایت در تصادفات است. در این نوع از شکایت شخص راننده پس از تصادف محل حادثه را ترک کرده است. از دیگر شکایات انجام شده از پلاک خودرو می توانیم به شکایت به دلیل فحاشی اشاره کنیم. این شکایت که با حکم حبس و شلاق همراه است یکی از سنگین ترین شکایات علیه پلاک خودرو به شمار میرود.

نحوه شکایت از پلاک خودرو

 نحوه شکایت از پلاک خودرو

به منظور شکایت از پلاک خودرو در صورتی که هویت راننده معلوم باشد فرد شاکی باید از طریق قانونی در دادسرا علیه او شکایتی را تنظیم کند. اما در صورتی که هویت شخص متهم مشخص نباشد، فرد شاکی باید با شماره پلاک شخص به مراجع قضایی مربوطه مراجعه کند. ضمن اینکه که فرد شاکی میتواند با استفاده از پلاک در شورای حل اختلاف و یا اداره ثبت اسناد نیز شکایت خود را به طور رسمی ثبت کند. تنها تفاوت این دو روش در میزان و نحوه مجازات فرد متهم میباشد.

برای شکایت از پلاک ماشین فرد شاکی میتواند به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و اقدام به ثبت شکایت الکترونیک علیه شخص متهم کند. پس از ثبت موفقیت آمیز شکایت الکترونیکی پرونده قضایی تشکیل می شود. پس از تکمیل مراحل ثبت شکایت در دفاتر قضایی پرونده مذکور به دادسرا منتقل می شود. بعد از انتقال پرونده به دادسرا مراحل قانونی آن طی خواهد شد.

مدت زمان شکایت از پلاک ماشین بستگی به دفاتر قضایی دارد. به طور معمول پرونده های قضایی زیادی به این مراکز ارجاع داده می شوند و به همین دلیل نیز ممکن است فرایند شکایت شما به طول انجامد.

 معرفی مراحل شکایت از پلاک خودرو

 در این مقاله در مورد مفهوم شکایت از پلاک ماشین صحبت کردیم و همچنین مراحل و نحوه استعلام پلاک خودرو را برای شما عزیزان توضیح دادیم. لازم به ذکر است که قبل از خرید خودرو دست دوم حتماً از پلاک خودروی مورد نظر استعلام بگیرید. ضمن اینکه به پیشنهاد وکلا از انجام معاملات وکالتی خودداری کنید. زیرا بسیاری از افراد پس از انجام معاملات وکالتی دچار مشکلات مالی و حقوقی شدند. همچنین شما میتوانید  با مراجعه به مراکز پلیس بعلاوه۱۰ و یا با استفاده از وبسایت رسمی پلیس راهور استعلام پلاک مورد نظر خود را انجام دهید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

جدیدترین محصولات

قرارداد دورکاری با مدت معین قرارداد دورکاری با مدت معین، همانط...

قیمت اصلی 185,000 تومان بود.قیمت فعلی 71,000 تومان است.

قرارداد کار موقت با مدت معین قرارداد کار موقت با مدت معین همان...

قیمت اصلی 175,000 تومان بود.قیمت فعلی 71,000 تومان است.

قرارداد کار ساعتی با مدت معین قرارداد کار ساعتی با مدت معین هم...

قیمت اصلی 165,000 تومان بود.قیمت فعلی 69,900 تومان است.

مقدمه در رابطه با تمکین زوجه اگر شما با ماده‌ها و تعاریف موجود...

قیمت اصلی 165,000 تومان بود.قیمت فعلی 69,900 تومان است.
مقالات مرتبط

خودرو گذرموقت چیست؟ از سال 97 که واردات خودروهای خارجی به ایران ممنوع شد، بسیاری از افراد اقدا...

کارشناسی خودرو چیست؟ احتمالاً دیده اید که افراد قبل از خرید خودرو دست دوم ماشین خود را به افرا...

منظور از اٌفت قیمت خودرو چیست؟ اٌفت قیمت خودرو در واقع بیانگر کاهش ارزش خودروی خریداری شده در ...

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلیل بازگشت وجه