تنظیم مبایعه نامه خودرو چه نکاتی دارد؟ + نمونه قولنامه خودرو

به ما امتیاز دهید

نوشتن قرارداد؛ مهم ترین اصل معامله ایمن!

همانطور که میدانید اصول معامله در جامعه ما به این صورت است که دو طرف ابتدا به صورت شفاهی با یکدیگر به توافق میرسند و سپس قراردادی بین طرفین نوشته میشود. تهیه و تنظیم قرارداد شاید در ظاهر کاری راحت به نظر برسد، اما بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی کامل از بندهای موجود در قرارداد با مشکلات بزرگی مواجه شده اند.

در ادامه مقاله به معرفی تنظیم مبایعه نامه خودرو چه نکاتی دارد؟ + نمونه قولنامه خودرو پرداخته و سپس مهم ترین نکات قرارداد خودرو را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

بندهای قرارداد خرید و فروش خودرو

مانند قراردادهای دیگر، اولین بند قراردادهای خودرو نیز مربوط به مشخصات کامل خریدار و فروشنده است. این مشخصات شامل نام و نام خانوادگی، نشانی محل سکونت، شماره تلفن، کد ملی و… میباشد. در ادامه نوبت به موضوع قرارداد میرسد. در این بند حتماً باید تمام مشخصات خودروی مورد معامله با جزئیات کامل نوشته شود.

از دیگر نکات قولنامه خودرو، مبلغ قرارداد است. توجه کنید که مبلغ ثمن معامله باید به صورت شفاف هم به صورت عددی و هم به صورت حروف در قرارداد ذکر شود. همچنین از دیگر نکات مهمی که باید در این قسمت رعایت شود، نحوه پرداخت پول توسط خریدار است. در این بخش باید ذکر شود که خریدار به عنوان مثال قصد دارد تا هزینه را به صورت نقدی و یا در چند فقره چک پرداخت کند. همچنین دقت کنید که اطلاعات دقیق چک ها مانند تاریخ و شماره آنها نیز باید در این قسمت یادداشت شود.

پس از ذکر نکات بالا طبق مقالات “تنظیم مبایعه نامه خودرو چه نکاتی دارد؟” نوبت به تعیین زمان و محل مراجعه دو طرف به دفتر ثبت اسناد رسمی میرسد. در این قسمت باید ذکر شود که طرفین در چه تاریخ و ساعتی باید به کدام دفتر ثبت سند به منظور تکمیل مراحل نقل و انتقال سند خودرو مراجعه کنند. لازم به ذکر است که باید نشانی دقیق دفترخانه نیز در قولنامه قید شود.

بندهای دیگری نیز در نمونه قرارداد خودرو به طور معمول وجود دارد، اما بندهای ذکر شده در قسمت بالا، مهم ترین آنها بود.

شخص فروشنده این حق را دارد که معامله را به صورت یک طرفه فسخ کند. البته در صورت بروز چنین شرایطی بهتر است که ابتدا سعی در حل اختلافات پیش آمده کنید. اما در صورتی که نتوانستید مشکلات را به صورت صلح آمیز برطرف کنید، میتوانید معامله را فسخ کنید.

نکات قولنامه خودرو در خصوص فسخ

نکات قولنامه خودرو در خصوص فسخ

یکی از نکات قولنامه خودرو، حقوق فسخ طرفین در صورت عدم اجرای تعهدات شخص مقابل است. به گونه ای که باید در قرارداد خرید و فروش خودرو ذکر شود که در صورتی که فرد مقابل به تعهدات خود در خصوص انجام کارهای نقل و انتقال سند پایبند نباشد، شخص دیگری میتواند معامله را فسخ کند. همچنین این شرایط برای فروشنده نیز وجود دارد. به زبانی دیگر اگر خریدار نیز به تعهدات خود در خصوص پرداخت وجه در موقع مقرر پایبند نباشد، شخص فروشنده این حق را دارد که معامله را به صورت یک طرفه فسخ کند. البته در صورت بروز چنین شرایطی بهتر است که ابتدا سعی در حل اختلافات پیش آمده کنید. اما در صورتی که نتوانستید مشکلات را به صورت صلح آمیز برطرف کنید، میتوانید معامله را فسخ کنید.

مهم ترین نکات قولنامه خودرو

طبق نظر افراد کارشناس که در مقاله تنظیم مبایعه نامه خودرو چه نکاتی دارد؟” در خصوص نکات مهم قبل از امضای قرارداد اظهار نظر کرده‌اند، برای انجام معامله‌ای ایمن شخصی که قصد امضای قرارداد را دارد باید به تمامی بندهای موجود در قرارداد آگاهی کامل داشته باشد.

در ادامه قصد داریم تا برخی از نکات قرارداد ماشین را که باید حین نوشتن قرارداد رعایت کنید را به شما عزیزان گوشزد کنیم. همانطور که گفته شد یکی از شرایط فسخ قرارداد عدم پرداخت به موقع وجه توسط خریدار است. در این قسمت حتماً باید ذکر شود که در صورت عدم پرداخت خریدار تا تاریخی مشخص، فرد فروشنده توانایی فسخ یک طرفه معامله را خواهد داشت. همچنین در برخی از قولنامه های خودرو دیده شده است که مبلغی را به عنوان جریمه دیرکرد در پرداخت برای خریدار تعیین کرده‌اند.

یکی از مهم ترین نکات قولنامه خودرو، تاریخ مراجعه خریدار و فروشنده به مراکز تعویض پلاک و یا دفاتر ثبت اسناد رسمی است. در این قسمت قرارداد باید ذکر شود که طرفین قرارداد در شرایطی خاص فقط حق عدم حضور در تاریخ تعیین شده را دارند. همچنین در صورت تمایل میتوانید ذکر کنید که اگر یکی از طرفین معامله به هر دلیلی نتوانست در تاریخ مقرر حضور یابد، قابلیت اعطای وکالت به شخص مقابل وجود داشته باشد. با اعطای وکالت دیگر نیازی به حضور آن شخص در مراحل نقل و انتقال سند خودرو نمی‌باشد.

مهم ترین نکات قرارداد ماشین

مهم ترین نکات قرارداد ماشین

شرایط فسخ در معامله جزو اصلی ترین نکات قرارداد ماشین به شمار میروند. در این قسمت حتماً باید تمام شرایط فسخ قرارداد را با جزئیات کامل ذکر کنید. به طور معمول توافقات دو طرف روی فسخ قرارداد به چهار حالت تقسیم بندی میشود. حالت اول هیچ یک از طرفین حق فسخ ندارند. در حالت دوم هر دو طرف میتوانند باتوجه به برخی از شرایط معامله را فسخ کنند. حالت سوم تنها یکی از طرفین معامله دارای توانایی حق فسخ در معامله میباشند. در حالت آخر نیز جریمه‌ای برای فردی که قصد فسخ معامله را دارد در نظر گرفته میشود.

در قرارداد خودرو باید مشخص شود که پرداخت هزینه‌های جانبی خودرو مانند خلافی، عوارض شهرداری، برطرف کردن مشکلات کیفری و… به عهده فروشنده میباشد. همچنین باید در قرارداد قید شود که در صورتی که خودرو دچار آسیب و یا نقص فنی تا قبل از تحویل به خریدار شود، شخص فروشنده باید مشکل به وجود آمده را برطرف کند.

تنظیم مبایعه نامه خودرو چه نکاتی دارد؟

در این مقاله سعی کردیم تا به پرسش “تنظیم مبایعه نامه خودرو چه نکاتی دارد؟” پاسخ دهیم و برخی از نکات مهم که در نوشتن قرارداد خودرو باید آن را رعایت کنید به شما عزیزان گوشزد کنیم. پیشنهاد ما به شما در صورتی که آشنایی کاملی با قانون اساسی و مسائل حقوقی ندارید، مشورت با افراد متخصص وب سایت ابزار حقوق در این زمینه است. امروزه بسیاری از افراد سودجو به روش‌های مختلف و با استفاده از عدم آگاهی افراد اقدام به کلاهبرداری میکنند. پس برای انجام معامله ای ایمن حتماً متن قرارداد را به طور کامل مطالعه کنید و مطمئن شوید که در هیچ قسمتی ابهامی وجود نداشته باشد. امیدواریم که این مقاله برای شما دوستان گرامی مفید بوده باشد.

جدیدترین محصولات

قرارداد دورکاری با مدت معین قرارداد دورکاری با مدت معین، همانط...

قیمت اصلی 185,000 تومان بود.قیمت فعلی 71,000 تومان است.

قرارداد کار موقت با مدت معین قرارداد کار موقت با مدت معین همان...

قیمت اصلی 175,000 تومان بود.قیمت فعلی 71,000 تومان است.

قرارداد کار ساعتی با مدت معین قرارداد کار ساعتی با مدت معین هم...

قیمت اصلی 165,000 تومان بود.قیمت فعلی 69,900 تومان است.

مقدمه در رابطه با تمکین زوجه اگر شما با ماده‌ها و تعاریف موجود...

قیمت اصلی 165,000 تومان بود.قیمت فعلی 69,900 تومان است.
مقالات مرتبط

استعلام پلاک خودرو؛ امری ضروری قبل از انجام معامله خودرو دست دوم! امروزه با افزایش قیمت خودرو ...

خودرو گذرموقت چیست؟ از سال 97 که واردات خودروهای خارجی به ایران ممنوع شد، بسیاری از افراد اقدا...

کارشناسی خودرو چیست؟ احتمالاً دیده اید که افراد قبل از خرید خودرو دست دوم ماشین خود را به افرا...

دیدگاه شما

دلیل بازگشت وجه