فسخ قرارداد خودرو چه شرایطی دارد؟ + شیوه فسخ معامله ماشین

5/5 - (2 امتیاز)

فسخ قرارداد خودرو چه شرایطی دارد؟

همانطور که میدانید برای خرید و فروش هر وسیله ای نیاز است تا قراردادی بین خریدار و فروشنده تنظیم شود. بدیهی است که هرچه ارزش وسیله مورد نظر بیشتر باشد، بندهای موجود در قرارداد نیز به مراتب بیشتر و سختگیرانه تر خواهند بود. اما ممکن است خریدار پس از خرید وسیله، از خرید خود پشیمان شود و تصمیم به فسخ قرارداد بگیرد. در صورت بروز چنین شرایطی باید قانونی وجود داشته باشد تا تکلیف سود و زیان دو طرف را مشخص کند.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا به پرسش فسخ قرارداد خودرو چه شرایطی دارد؟ + شیوه فسخ معامله ماشین پاسخ دهیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

مهم ترین شرایط فسخ قرارداد خودرو

قبل از توضیح این شروط لازم است که با اصطلاحی رایج در زمینه حقوق آشنا شوید. در کتب حقوق به فسخ معامله خیار گفته میشود. ریشه این کلمه از اختیار بوده و در لغت نامه دهخدا به معنی اختیارات دو طرف در معامله است. همچنین لازم به ذکر است که شرایط و نحوه نگارش هر قرارداد متفاوت میباشد و شرایط ذکر شده در ادامه به عنوان شرایط کلی و پیشفرض در یک قرارداد به شمار میرود.

خیار مجلس

این شرط جزو یکی از شرایط اولیه از جمله فسخ قرارداد خودرو چه شرایطی دارد؟ + شیوه فسخ معامله ماشین میباشد. در واقع این اصل بیان میکند که فرد خریدار چنانچه حین امضای قرارداد تصمیم به فسخ قرارداد بگیرد، میتواند با اتکا به این اصل قرارداد مذکور را فسخ کنید. طبق نظر وکلای پایه یک دادگستری، این شرط تنها در شرایطی قابل اجرا است که هم فرد خریدار و هم فرد فروشنده در محل امضای قرارداد حضور داشته باشند.

خیار غبن

این شرط از شرایط فسخ قرارداد خودرو در واقع بیانگر این است که فرد خریدار یا فروشنده در اثر انجام این معامله دچار ضرر شده باشد. به عنوان مثال ممکن است فردی خودروی خود را فروخته باشد و پس از امضای قرارداد متوجه شود که قیمت خودروی زیر قیمت بازار بوده و آن فرد دچار ضرر شده است. در صورت بروز چنین مشکلی فرد فروشنده میتواند به اصل خیار غبن اتکا کند و قرارداد را فسخ کند.

البته این نکته نیز قابل توجه است که این شرط از شرایط فسخ قرارداد خودرو در صورتی قابل اجرا است که در قرارداد جمله “همه اختیارات از جمله خیار غبن ساقط شده است” ذکر نشده باشد. در صورت قید این جمله در قرارداد امضاء شده، دیگر امکان فسخ قرارداد پس از امضای آن به سادگی وجود نخواهد داشت.

خیار تدلیس

از دیگر شرایط فسخ قرارداد خودرو میتوانیم به خیار تدلیس اشاره کنیم. این بند در صورتی فعال خواهد شد که خریدار ادعا کند فرد فروشنده مال خود را بهتر از آن چه که بوده نشان داده و به نوعی باعث فریب او شده است. به این عمل در معامله خودرو ارش گفته میشود. در صورت بروز چنین شرایطی فرد خریدار به راحتی میتواند معامله را در صورتی که قرارداد امضا شده این حق از او سلب نشده باشد، فسخ کند.

خیار شرط

اگر به مراکز ثبت اسناد مراجعه کرده باشید، احتمالاً دیده اید که در قراردادهای جدید بعضا مشاهده شده است که مدتی را برای فسخ قرارداد برای دو طرف تعیین میکنند. به طور معمول مدت زمان فسخ در قراردادهای خودرو بین 24 الی 72 ساعت میباشد. بدیهی است که وجود این بند در قرارداد میتواند سبب به وجود آمدن دردسرهای بسیاری شود. به همین دلیل نیز این بند تنها در صورت توافق بین دو طرف در قرارداد قید خواهد شد.

ضمن اینکه همانطور که در مقالات شیوه فسخ معامله ماشین نیز ذکر شده است، فردی که قصد فسخ قرارداد را دارید باید مبلغی را به عنوان خسارت به فرد دیگر وارد کند. مبلغ خسارت نیز در متن قرارداد نوشته شده است.

خیار تخلف شرط

امروزه کمتر کسی پول نقد در حساب خود دارد و افراد سعی میکنند تا پول خود را در گردش نگه دارند. به همین دلیل نیز خرید با چک، شیوه ای مرسوم برای خرید خودرو به حساب می‌آید. حال در صورتی که چک خریدار در موقع مورد نظر پاس نشد و یا حتی در روز مشخص شده فروشنده برای انجام کارهای انتقال سند به دفتر ثبت اسناد مراجعه نکرد، طرف مقابل میتواند قرارداد را به صورت یک طرفه فسخ کند.

خیار تأخیر

به جرات میتوان گفت که در تمام قراردادها زمان پرداخت نیز ذکر شده است. اما در صورتی که زمانی برای پرداخت پول در قرارداد در نظر گرفته نشده باشد و در صورتی که خریدار ظرف سه روز پس از امضای قرارداد پول را برای فروشنده واریز نکند، فرد فروشنده توانایی فسخ قرارداد را دارد. به همین منظور نیز همیشه یکی از نکات مهمی که قبل از امضای قرارداد باید به آن توجه کنید، زمان پرداخت پول میباشد.

شیوه فسخ معامله ماشین

در قسمت های بالاتر مقاله فسخ قرارداد خودرو چه شرایطی دارد؟ به مهم ترین شرایط فسخ قرارداد ماشین پرداختیم. در ادامه قصد داریم تا به بررسی نحوه فسخ این قرارداد بپردازیم.

در صورتی که هر یک از طرفین قرارداد قصد فسخ قرارداد را داشته باشند، میتوانند تا با مراجعه دفاتر قضایی اقدام به نوشتن اظهارنامه ای در خصوص فسخ قرارداد کنند. در اظهارنامه مذکور فردی که قصد فسخ قرارداد را دارد باید به طور دقیق دلیل فسخ قرارداد را ذکر کند. پس از تکمیل اظهارنامه و ارسال آن پس از مدتی فرد باید دوباره به منظور ثبت دادخواست تأیید فسخ قرارداد به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند. پس از این کار مراحل فسخ قرارداد شما از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد. ضمن اینکه پس از برگزاری دادگاه و صدور رأی فرد محکوم شده 20 روز وقت دارد تا در صورت تمایل اعتراض خود را به رأی دادگاه اعلام کند. پس از ثبت اعتراض شخص، دادگاهی موسوم به دادگاه تجدیدنظر تشکیل خواهد شد.

نحوه و شرایط فسخ قرارداد خودرو

احتمالاً برای شما نیز پیش آمده است که پس از انجام معامله ای از انجام آن پشیمان شده باشید. در این صورت ممکن است بتوانید تا از طریق شرایط ذکر شده در مقاله فسخ قرارداد خودرو چه شرایطی دارد؟ معامله انجام شده را فسخ کنید. همچنین دقت کنید که حین امضای قرارداد حتماً آن را به طور کامل مطالعه کنید و از شرایط و بندهای ذکر شده در آن اطلاع داشته باشید.

جدیدترین محصولات

قرارداد دورکاری با مدت معین قرارداد دورکاری با مدت معین، همانط...

قیمت اصلی 185,000 تومان بود.قیمت فعلی 71,000 تومان است.

قرارداد کار موقت با مدت معین قرارداد کار موقت با مدت معین همان...

قیمت اصلی 175,000 تومان بود.قیمت فعلی 71,000 تومان است.

قرارداد کار ساعتی با مدت معین قرارداد کار ساعتی با مدت معین هم...

قیمت اصلی 165,000 تومان بود.قیمت فعلی 69,900 تومان است.

مقدمه در رابطه با تمکین زوجه اگر شما با ماده‌ها و تعاریف موجود...

قیمت اصلی 165,000 تومان بود.قیمت فعلی 69,900 تومان است.
مقالات مرتبط

استعلام پلاک خودرو؛ امری ضروری قبل از انجام معامله خودرو دست دوم! امروزه با افزایش قیمت خودرو ...

خودرو گذرموقت چیست؟ از سال 97 که واردات خودروهای خارجی به ایران ممنوع شد، بسیاری از افراد اقدا...

کارشناسی خودرو چیست؟ احتمالاً دیده اید که افراد قبل از خرید خودرو دست دوم ماشین خود را به افرا...

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلیل بازگشت وجه