صفر تا صد قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو+نکات مهم

5/5 - (2 امتیاز)

خودرو؛ نیازی حیاتی در زندگی امروزه بشر.

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی سطح رفاه زندگی بشر نیز افزایش چشمگیری نسبت به سالیان گذشته داشته است. یکی از نیازهای ضروری انسان در جوامع مدرن، خودرو است. به همین علت نیز در اکثر کشورهای دنیا، قانونی مرسوم به قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان تنظیم شده است. در کشور ما نیز این قانون از سال 1386 در 11 ماده تنظیم شده است.

در ادامه قصد داریم تا به بررسی نکات قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو بپردازیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو چیست؟

احتمالا تا کنون نام حقوق مصرف کنندگان را شنیده اید. به زبان ساده این قانون به منظور حمایت و پشتیبانی از خریداران یک کالای خاص تهیه و تنظیم میشود. تقریباً میتوان گفت برای بیشتر کالاهای مورد نیاز در جامعه این قانون تهیه شده است و خودرو نیز از این قاعده جدا نمیباشد. لازم به ذکر است که این قانون تمامی وسایل نقلیه موتوری را تحت پوشش خود دارد. تولیدکنندگان خودرو با وجود این قانون، وظایفی را در قبال خریداران دارند و ملزم به رعایت آنها میباشند.

تعهدات تولیدکنندگان خودرو در قبال مصرف کننده

در ادامه به معرفی و بررسی مهم ترین نکات قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو خواهیم پرداخت.

1-نکات ایمنی و عدم دارا بودن مشکلات فنی در خودروهای تولیدی

براساس قانون حقوق مصرف کنندگان خودرو، عرضه کنندگان موظف اند تا استانداردهای ایمنی لازم را در خودروهای خود رعایت کنند. در همین راستا نیز کمپانی های تولیدکننده خودرو باید خودروهای تولیدی خود را حداقل تا 30 هزار کیلومتر تضمین کنند. در این دوره شرکت تولیدکننده باید هرگونه ایرادی که به علت نقص در طراحی، مونتاژ و… به وجود آمده باشد را به صورت رایگان برای مصرف کننده تعمیر کند. البته این نکته نیز شایان توجه است که چنانچه ایرادات به وجود آمده در خودرو، به دلیل استفاده نادرست مصرف کننده از خودرو باشد تولیدکننده مسئولیتی در قبال خرابی آن نخواهد داشت. همچنین در طول دوره تعمیر خودرو، شرکت تولیدکننده موظف است تا خودرویی جایگزین را در اختیار مشتری قرار دهد.

از دیگر مسئولیت های شرکت های خودروسازی که در قانون حمایت از  حقوق مصرف کنندگان خودرو نیز به آن اشاره شده است، ارائه انواع خدمات فنی برای خودروهای تولیدی خود تا 10 سال آینده است.

2-تعمیرات و عیب یابی خودرو توسط شرکت های تولیدکننده.

در ادامه مقاله معرفی حقوق مصرف کنندگان خودرو، نوبت به توضیح نکاتی در خصوص تعمیر و عیب یابی خودرو مصرف کنندگان میرسد. در این قانون آمده است که در صورتی که مصرف کننده 3 بار برای تعمیر خودرو خود به نمایندگی های مجاز پس از فروش شرکت های تولیدکننده مراجعه کند ولی هنوز هم مشکل او به طور کامل برطرف نشده باشد، عرضه کننده موظف به تعویض خودروی وی با خودرویی جدید است. همچنین در صورتی که فرایند تعمیر خودرو بیش از یک ماه طول بکشد نیز شرکت عرضه کننده آن خودرو باید خودرویی جدید در اختیار خریدار قرار دهد. همچنین در صورت تمایل مشتری، شرکت تولیدکننده باید بهای پرداختی خریدار را به طور کامل به او بازگرداند.

لازم به ذکر است که طبق قانون حقوق مصرف کنندگان خودرو، شخص خریدار پس از هر بار مراجعه به مراکز تعمیر خودرو باید فاکتوری با ارائه جزئیات کامل در خصوص قطعاتی که دچار مشکل شده اند و فرایند تعمیر دریافت کند. ضمن اینکه کمپانی تولیدکننده خودرو نیز متعهد میشود که به هیچ عنوان از قطعات جعلی و بی‌کیفیت برای تعمیرات خودرو استفاده نکند.

از دیگر نکات اشاره شده در قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، عدم امکان فروش و یا واگذاری خودروی معیوب به شخص دیگری است. لازم به ذکر است که در صورت بروز چنین اتفاقی شرکت عرضه کننده خودرو باید تمامی خسارت های وارده را جبران نماید. 

3- شعب و نمایندگی های پس از فروش

عرضه کنندگان خودرو موظف اند تا پس از فروش خودرو، نیازهای مشتریان خود را از طریق شعب و نمایندگی های مجاز خود برطرف کنند. ضمن اینکه افراد شاغل در این مراکز نیز باید در کار خود متخصص باشند و وظیفه آموزش به این افراد نیز بر عهده تولیدکننده خواهد بود. فرد مصرف کننده میتواند به هر کدام از شعب دلخواه خود به منظور تعمیر خودرو مراجعه کنید. لازم به ذکر است که کمپانی تولیدکننده نیز حق ندارد تا فرد مصرف کننده را مجبور به مراجعه به شعبه ای خاص از نمایندگی های خود کند.

قوانین و شرایط خاص قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو.

در ادامه به معرفی و توضیح برخی از شرایط خاص ایجاد شده میان مصرف کنندگان و عرضه کنندگان میپردازیم. یکی از عواملی که ممکن است در انجام تعهدات تولیدکننده اختلال ایجاد کند، بروز بلایای طبیعی است. در صورت بروز بلایای طبیعی مدت دیرکرد شرکت عرضه کننده در تحویل خودرو به زمان ضمانت خودرو اضافه خواهد شد. در صورت بروز هرگونه حادثه برای افراد مصرف کننده، وظیفه جبران حادثه به عهده شرکت تولیدکننده خودرو خواهد بود. همچنین بدیهی است که چنانچه برای مصرف کننده حادثه ای بر اثر تعویض و یا نصب قطعات نامناسب رخ دهد، وظیفه جبران خسارت به عهده شرکت تولیدکننده خواهد بود.

یکی از نکات قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودروها که بسیاری از افراد به آن توجه نمیکنند، اوراق مربوط به ضمانت نامه است. در این ضمانت نامه به صورت کتبی تمام مسئولیت ها و وظایف تولیدکنندگان را در قبال خریدار به طور کامل شرح داده شده است. همچنین تولیدکننده موظف است که حین خرید، برخی از نکات مهم را به صورت شفاهی با خریدار در میان بگذارد.

قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو؛ راهی برای اطمینان خاطر از کیفیت خودرو!

در این مقاله سعی کردیم تا برخی از نکات قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان را به شما عزیزان معرفی کنیم. همانطور که مشاهده کردید، این قانون برای حمایت از افراد خریدار تهیه و تنظیم شده است و در صورت رعایت آن، نه تنها میتوانیم شاهد پیشرفت صنعت خودروسازی کشور باشیم، بلکه این قانون میتواند باعث بهبود کیفیت خودروهای داخلی و افزایش صادرات آنها به کشورهای همسایه نیز شود. از دیگر فواید این قانون میتوانیم به تسهیل فرایند تعمیرات خودرو در مراکز پس از فروش شرکت های تولیدکننده خودرو نیز اشاره کنیم. امیدواریم که این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

چرا باید از دادخواست‌های ابزارحقوق استفاده کنیم

برای نگارش هر دادخواست باید نسبت به قوانین آن به صورت کامل آگاه باشیم. عدم رعایت هر یک از موارد قانونی، باعث رد دعوی یا عدم حصول نتیجه خواهد شد. لذا نگارش چنین دادخواست‌هایی  باید توسط وکلا یا کارشناسان حقوقی صورت پذیرد. ضمناً استفاده از پیش‌نویس های آماده هر دادخواستی باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می گردد.

جدیدترین محصولات

قرارداد دورکاری با مدت معین قرارداد دورکاری با مدت معین، همانط...

قیمت اصلی 185,000 تومان بود.قیمت فعلی 71,000 تومان است.

قرارداد کار موقت با مدت معین قرارداد کار موقت با مدت معین همان...

قیمت اصلی 175,000 تومان بود.قیمت فعلی 71,000 تومان است.

قرارداد کار ساعتی با مدت معین قرارداد کار ساعتی با مدت معین هم...

قیمت اصلی 165,000 تومان بود.قیمت فعلی 69,900 تومان است.

مقدمه در رابطه با تمکین زوجه اگر شما با ماده‌ها و تعاریف موجود...

قیمت اصلی 165,000 تومان بود.قیمت فعلی 69,900 تومان است.
مقالات مرتبط

قرارداد انتقال حواله خودرو چیست؟ امروزه با افزایش روزانه قیمت خودروهای ایرانی و خارجی در بازار...

معامله وکالتی خودرو؛ یکی از راه های مرسوم در خرید و فروش خودرو. براساس آمارهای منتشر شده از دف...

فسخ قرارداد خودرو چه شرایطی دارد؟ همانطور که میدانید برای خرید و فروش هر وسیله ای نیاز است تا ...

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلیل بازگشت وجه