فک پلاک خودرو + نکات حقوقی نقل و انتقال خودرو - ابزارحقوق

ابزار حقوق منتشر شده: 1 ماه
فک پلاک خودرو

فک پلاک خودرو؛ از مهم ترین مراحل نقل و انتقال سند خودرو!

همانطور که میدانید، تعویض پلاک خودرو به معنای فک پلاک کنونی خودرو و تعویض آن با پلاک جدید میباشد. همانگونه که در مقالات قبل نیز به آن اشاره کردیم، شما عزیزان به منظور خرید خودرو، ابتدا باید قراردادی را با فروشنده امضا کنید. پس از انجام توافقات اولیه نوبت به تعویض پلاک ماشین مورد نظر میرسد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا به معرفی مراحل فک پلاک خودرو + نکات حقوقی نقل و انتقال خودرو بپردازیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

معنی فک پلاک خودرو چیست؟

احتمالاً اصطلاح تعویض پلاک خودرو و یا فک پلاک خودرو را حین انجام معاملات ماشین زیاد شنیده اید و شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که این اصطلاح به چه معنا است؟ پس از انجام امضای قولنامه، مراحل تعویض پلاک ماشین اولین مرحله ای به شمار میرود که مقامات رسمی و قضایی کشور از انجام این معامله آگاه میشوند. به زبانی دیگر حین فروش خودرویی، استعلام خلافی پلاک آن و همچنین استعلام سند خودرو گرفته میشود. در صورتی که سند و پلاک خودرو دچار مشکلی قضایی نباشند، اجازه انجام معامله به وسیله فک پلاک خودرو صادر میشود.

در ادامه مراحل فک پلاک خودرو، پلاک مربوط به شخص فروشنده از خودرو جدا شده و پلاک مربوط به خریدار روی آن نصب خواهد شد.

مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو

قبل از ارائه مدارک طرفین، لازم است تا کارشناس مربوطه خودرو را بررسی کند. پس از انجام بررسی ها توسط کارشناس نوبت به ارائه مدارک مربوطه برای انجام مراحل فک پلاک خودرو میرسد. بدیهی است که برای انجام تعویض پلاک ماشین، طرفین معامله لازم است تا مدارک شناسایی و برخی دیگر از مدارک را به مراکز تعویض پلاک ارائه دهند. از جمله مدارکی که خریدار و فروشنده باید ارائه دهند میتوانیم به رسید معاینه فنی معتبر خودرو، سند مالکیت خودرو، برگ سبز دریافت شده از پلیس، کارت شناسایی وسیله نقلیه، رسید مربوط به پرداخت خلافی، مدارک مربوط به محل سکونت خریدار، رسیدهای بانکی پرداخت هزینه های جانبی خودرو اشاره کنیم. همچنین لازم به ذکر است که مدارک مربوط به تایید محل سکونت خریدار شامل سند خانه یا اجاره نامه، جواز کسب و… میباشد.

مراحل فک پلاک خودرو

آیا حضور خریدار و فروشنده حین تعویض پلاک ماشین الزامی است؟

بسیاری از افرادی که قصد خرید خودرویی را دارند، ممکن است این سوال برای آنها پیش آید که آیا حضور طرفین قرارداد حین فک پلاک خودرو الزامی است؟ طبق نظر افراد فعال در زمینه حقوق و آشنا به قوانین، حضور خریدار و فروشنده حین انجام مراحل تعویض پلاک ماشین الزامی است. همچنین شایان توجه است در صورتی که هر کدام از طرفین نتوانستند که در مرکز تعویض پلاک حضور یابند، باید به شخص دیگر وکالت تام داده شود. تنها در این صورت مراحل تعویض پلاک انجام خواهد شد.

همچنین قابل توجه است که اعطای وکالت به شخص دیگر به دو صورت رایج میباشد. اولین نوع اعطای وکالت تام تنها برای انجام مراحل تعویض پلاک خودرو بوده و در باقی مراحل خود شخص حضور خواهد داشت. اما در حالت دوم وکالت، شخص فروشنده یا خریدار با اعطای وکالت تام به شخص دیگر او را به عنوان نماینده خود در انجام تمامی مراحل و فرایندهای مربوط به نقل و انتقال خودرو معرفی میکند. بدیهی است که شخصی که وکالت گرفته است در تمامی مراحل حتی در دفتر اسناد رسمی نیز میتواند به جای شخص مقابل قرارداد را امضاء کند.

مراکز تعویض پلاک ماشین

براساس مقالات منتشر شده درباره نکات حقوقی نقل و انتقال خودرو، مراکز تعویض پلاک یکی از زیر مجموعه های پلیس ناجا میباشند. قابل توجه است که شما باید قبل از مراجعه به این مراکز حتماً از قبل به صورت اینترنتی اقدام به دریافت نوبت در این مراکز کنید. دریافت نوبت اینترنتی به دلیل کاهش حجم مراجعه کنندگان و همچنین تسریع در فرایند تعویض پلاک از اهمیت بالایی برخوردار است. شما عزیزان به منظور دریافت نوبت تعویض پلاک میتوانید به سایت مربوطه مراجعه کنید و یا همچنین میتوانید از طریق کافی نت ها اقدام به دریافت نوبت کنید.

مراحل تعویض پلاک

تا به اینجای مقاله درباره مدارک و نحوه دریافت نوبت اینترنتی به منظور فک پلاک خودرو اشاره کردیم. در ادامه قصد داریم تا شما را با مراحل این فرایند بیشتر آشنا کنیم. پس از مراجعه به مرکز تعویض پلاک، برگه ای با اطلاعاتی مانند شماره نوبت و باجه ای که باید به آن مراجعه کنید به شما داده خواهد شد. پس از اینکه نوبت شما فرا رسید میتوانید به باجه ذکر شده روی کاغذ مراجعه کنید. پس از تحویل مدارک مراحل اداری فک پلاک فعلی خودرو طی میشود. در صورتی که مدارک و اطلاعات شما تکمیل باشد، مجوز فک پلاک برای خودروی شما صادر خواهد شد. پس از انجام فک پلاک باید مدارک خود را از باجه مربوطه تحویل گرفته و پلاک قدیمی خودرو را به انبار پلاک تحویل دهید. پس از تحویل پلاک قدیمی ساعت تحویل پلاک جدید به شما اعلام خواهد شد.

لازم به ذکر است که در صورتی که خودروی شما صفر بوده و تا کنون پلاکی برای آن در سامانه ثبت نشده باشد، پلاک جدید شما معمولاً در کمتر از یک ساعت صادر خواهد شد. پس از صدور پلاک جدید نیز میتوانید با مراجعه به بخش مربوطه برای نصب پلاک جدید روی خودروی خود اقدام کنید.

نکات حقوقی نقل و انتقال خودرو

هزینه های مربوط به فک پلاک خودرو

قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک لازم است بدانید که هزینه های مربوطه تنها از طریق کارت عابر بانک قابل پرداخت میباشد. همچنین هزینه فک و تعویض پلاک هر ساله دچار تغییر میشود. اما به طور میانگین و براساس بیانیه سازمان ناجا، هزینه تعویض پلاک در حدود 400 هزار تومان میباشد.

فک پلاک خودرو؛ فرایندی مهم و در عین حال ساده!

در این مقاله به معرفی نکات حقوقی نقل و انتقال خودرو و همچنین توضیح کامل مراحل تعویض پلاک ماشین پرداختیم. یکی از نکات مهمی که به منظور انجام مراحل تعویض پلاک باید توجه کنید، حضور طرفین معامله است. حضور طرفین نه تنها برای تکمیل فرایند تعویض پلاک ضروری است بلکه از لحاظ قانونی نیز پیشنهاد میشود که حتماً خریدار و فروشنده حضور داشته باشند. همچنین لازم به ذکر است که هزینه تعویض پلاک بر عهده خریدار میباشد. ضمن اینکه یکی از روش های آگاهی از سرقتی بودن خودرو، استعلام فک پلاک آن است. فرد خریدار میتواند با انجام این استعلام از وضعیت خودروی مورد معامله آگاهی پیدا کند. امیدواریم از مطالعه این مقاله وب سایت ابزار حقوق لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *