سند قطعی خودرو و برگ سبز چیست؟ + نکات حقوقی - ابزارحقوق

ابزار حقوق منتشر شده: 2 ماه

سند قطعی خودرو و برگ سبز چیست؟

در صورتی که قصد انجام معامله خرید و فروش خودرو دارید، بهتر است تا از برخی نکات در خصوص انواع سند خودرو آگاه باشید. بر اساس قانون اساسی کشور ما تمامی وسایل نقلیه موتوری دارای سه نوع سند میباشند. انواع این سندها عبارتند از سند قطعی، سند کمپانی و برگ سبز خودرو. در ادامه قصد داریم تا به توضیح و معرفی هر کدام از آنها و سند قطعی خودرو و برگ سبز چیست؟ + نکات حقوقی که باید قبل از معامله بدانید بپردازیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برگ سبز خودرو

احتمالاً حین انجام معاملات خودرو و مقالات منتشر شده در خصوص “سند قطعی خودرو و برگ سبز چیست؟” بسیار نام برگ سبز خودرو را شنیده اید. همانطور که میدانید قبل از فک پلاک خودرو، پلاک ماشین و همچنین شخص فروشنده از نظر پرونده های قضایی و میزان خلافی خودرو توسط پلیس بررسی میشود. پس از بررسی و تایید فک پلاک توسط پلیس، برگه ای به این منظور به مالک تحویل داده میشود. روی این برگ مشخصات کامل خودرو نوشته شده و به عنوان یکی از سندهای ماشین نیز به شمار میرود.

برگ سبز خودروهای نو تک برگ بوده و به طور معمول دو قسمت را شامل میشود. در قسمت اطلاعات و مشخصات خودرو شامل نوع، رنگ، تعداد سیلندر، تعداد چرخ، ظرفیت، محور، شماره موتور و شاسی، شناسه وسیله نقلیه و… نوشته شده است. در قسمت دوم نیز اطلاعات مالک وسیله نقلیه یادداشت شده است. از جمله اطلاعات ذکر شده در بخش دوم میتوانیم به نام و نام خانوادگی، محل صدور شناسنامه، تاریخ تولد، نام پدر، کد ملی و… اشاره کنیم. در صورتی که ماشین خریداری شده دست دوم باشد، برگ سبز صادر شده برای آن خودرو دارای دو برگ خواهد بود. بدیهی است که دو برگی بودن برگ سبز خودرو به معنای نو نبودن آن میباشد.

برگ سبز به عنوان سند مالکیت رسمی خودرو.

همانطور که میدانید برگ سبز براساس مقالات “سند قطعی خودرو و برگ سبز چیست؟” به تازگی به عنوان یکی از سندهای رسمی مالکیت وسیله نقلیه شناخته میشود. از جمله مزایای استفاده از برگ سبز به عنوان سند میتوانیم به کاهش هزینه های نقل و انتقال سند خودرو، عدم التزام به نقل و انتقال سند در دفاتر رسمی، کاهش زمان فرایند نقل و انتقال سند و… اشاره کنیم. همچنین با تصویب این قانون معامله برای افرادی که در شهرهای مختلف میباشند نیز با هزینه و زمان کمتری ممکن شده است.

سند قطعی خودرو و برگ سبز چیست؟

سند قطعی خودرو چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، خودروها دارای سه نوع سند میباشند. از دیگر اسناد رسمی برای خودروها سند قطعی میباشد. این سند در دفاتر رسمی ثبت اسناد تهیه و تنظیم شده و به امضای خریدار و فروشنده میرسد. براساس این سند مالکیت خودرو به طور رسمی به فرد خریدار اعطا میشود. بدیهی است که با امضای این قرارداد فرد فروشنده دیگر هیچ گونه مالکیتی روی خودرو نخواهد داشت. سند قطعی مدرکی محکم به منظور استناد به شمار میرود و براساس مراجع قانونی اصلی ترین مدرک شخص روی خودرو به حساب می‌آید.

از جمله نکات حقوقی سند قطعی خودرو میتوانیم به نحوه پرداخت وجه معامله اشاره کنیم. به گونه ای که اگر خریدار خودرو مورد نظر را به صورت قسطی خریداری کند، سند قطعی خودرو پس از اتمام اقساط به او منتقل خواهد شد. همچنین از جمله مدارک مورد نیاز برای انتقال سند میتوانیم به مدارک شناسایی، کارت سوخت، بیمه نامه خودرو، برگ سبز خودرو، تائیدیه انتقال خودرو که از مراکز تعویض پلاک صادر میشود، اسناد مالکیت خودرو مانند سند کمپانی و… اشاره کنیم.

سند کمپانی چیست؟

در کنار موارد اشاره شده در قسمت های بالا سند دیگری نیز برای وسایل نقلیه موتوری صادر میشود. لازم به ذکر است که تنها تفاوت این سند با اسناد دیگر خودرو، نحوه صدور آن است. به گونه ای که این سند توسط کمپانی تولیدکننده خودرو حین تحویل به خریدار تحویل داده میشود. در این سند بیشتر اطلاعات فنی خودرو وجود دارد. پیشنهاد میشود در صورتی که قصد تحویل خودرویی از کارخانه را دارید، حتما این سند را به صورت کامل مطالعه کنید.

کدام سند برای احراز مالکیت از اهمیت بالاتری برخوردار میباشند؟

به طور معمول هر سه نوع سند در مراجع قضایی و همچنین در عرف جامعه دارای اعتبار بالایی بوده و هر کدام میتوانند نشان دهنده مالکیت شخص روی وسیله نقلیه باشند. اما طبق قانون اساسی کشور و همچنین عرف جامعه سند قطعی به دلیل ثبت در دفاتر اسناد رسمی از اعتبار بیشتری برخوردار میباشد. اما از طرفی دیگر نهادهایی مانند مراکز تعویض پلاک، اعطای گواهی نامه و… به دلیل اینکه زیر نظر مستقیم نیروی انتظامی میباشند، برگ سبز را معتبرتر میدانند. با این حال در صورت بروز مشکلات قضایی سند قطعی خودرو در دادگاه ها و همچنین طبق عرف جامعه دارای ارزش بالاتری نسبت به برگ سبز میباشد.

نکات حقوقی سند قطعی خودرو

برگ سبز خودرو؛ سندی محکم برای اثبات مالکیت.

در این مقاله سعی کردیم تا به پرسش “سند قطعی خودرو و برگ سبز چیست؟ + نکات حقوقی” پاسخ دهیم و به بررسی نکات حقوقی سند قطعی خودرو نیز بپردازیم. در سال 1389 بود که اولین اختلافات میان نیروی انتظامی و کانون سردفتران بر سر سند مالکیت خودرو آغاز شد. به این صورت که نیروی انتظامی برگ سبز را به عنوان سند معتبر خودرو قبول داشت و کانون سردفتران سند قطعی. این اختلافات تا سال 1400 نیز ادامه پیدا کرد تا اینکه دادستان کشور اعلام کرد که برگ سبز نیز به عنوان سند مالکیت خودرو محسوب میشود. به همین دلیل دیگر نیازی به مراجعه به دفاتر ثبت اسناد به منظور نقل و انتقال سند نمی‌باشد. شما پس از دریافت برگ سبز به طور رسمی و قانونی به عنوان مالک وسیله نقلیه مذکور شناخته میشوید.